اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاباتصلحگزارش

استماعیه خلیلزاد در کنگره آمریکا سری برگزار می‌شود

به گزارش شانا به نقل از صدای آمریکا؛ قرار بود این استماعیه، در حضور اعضای کمیته روابط خارجی کانگرس به شکل علنی برگزار شود.

ایلیوت انگل، رئیس این کمیته با انتشار اعلامیه‌ای گفته است: «هرچند ترجیح می‌دادم که از آقای خلیلزاد در یک جلسه علنی بشنویم، اما خرسندم که اعضای کمیته بالاخره فرصت خواهند یافت تا به سؤال‌هایشان راجع به برنامه صلح (افغانستان) جواب داده شود.»

مقامات در مورد تصمیم به سری شدن این نشست جزییاتی نداده‌اند.

پیش‌ازاین، چندین بار اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا خواستار پاسخ‌دهی آقای خلیلزاد راجع به مذاکرات او با گروه طالبان شده بودند، اما وزارت خارجه آمریکا این تقاضاها را نادیده گرفته بود.

تا اینکه پس از فسخ مذاکرات با طالبان از جانب دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، کمیته روابط خارجی کانگرس آمریکا، آقای خلیلزاد را رسماً احضار کرد تا درباره چگونگی توقف مذاکرات با طالبان اطلاعات بدهد.

آقای خلیلزاد حدود ۹ ماه سرگرم مذاکره با نمایندگان گروه طالبان در قطر بود. او در پایان نهمین و آخرین نشست خود با طالبان، اعلام کرد که توافقنامه با طالبان «در اصول» نهایی شده و برای اجرایی شدن منتظر تأیید رئیس جمهور دونالد ترامپ است.

اما کشته شدن دوازده تن به شمول یک سرباز آمریکایی در کابل بر اثر حمله طالبان، آقای ترامپ را واداشت تا مذاکرات را فسخ کند.

بسیاری از محافل سیاسی در آمریکا، عمدتاً در میان دموکرات‌ها، نسبت به روند گفتگوهای آمریکا با طالبان نگران بودند. جدا از این، گروهی از دیپلمات‌های ارشد پیشین آمریکایی، با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور ترامپ، نسبت به پیامدهای «خروج شتاب‌زده» از افغانستان هشدار داده بودند.

درحالی‌که کمتر از دو هفته به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باقی مانده است، تلاش‌ها برای گفتگو با طالبان متوقف شده است.

بااین‌حال، نمایندگان گروه طالبان ظرف روزهای اخیر، به ایران و روسیه سفر کرده‌اند. وزارت خارجه افغانستان گفته است که این گروه احتمالاً سفرهای منطقه‌ای بیشتری را نیز انجام خواهند داد.

حکومت افغانستان گفته است که تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل حکومت جدید، تمام تلاش‌ها برای گفتگو با طالبان تعطیل شده است.

دکمه بازگشت به بالا