اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

دیدار گروهی از اعضای طالبان در مسکو با نماینده ولادیمیر پوتین

به گزارش شانا به نقل از یورونیوز؛ برخی از اعضای دفتر طالبان در قطر به تازگی در مسکو با مقامات روسیه دیدار و گفتگو کرده‌اند.

خبرگزاری تاس با استناد به سخنان سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در دوحه از ملاقات میان نمایندگان این گروه با ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان خبر داده است. به موجب این گزارش در دیدار نمایندگان طالبان با فرستاده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه آخرین تحولات مربوط به فرایند صلح در افغانستان بحث و بررسی شده است.

خبر انجام این ملاقات رسمی در حالی منتشر می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز یک‌شنبه هشتم سپتامبر با صدور فرمانی حکم به توقف گفتگوهای صلح نمایندگان کشورش با طالبان داد.

گفتگوهای نمایندگان آمریکا با طالبان که قرار بود در نهایت به صورت محرمانه به دیدار دونالد ترامپ با رهبران بلندپایه طالبان منجر شود با تصمیم رئیس جمهوری آمریکا لغو شد. آقای ترامپ با انتشار توییت‌هایی اعلام کرده بود که این ملاقات قرار بود در کمپ دیوید برگزار شود؛ اما با برعهده گرفتن مسئولیت حمله‌ای در کابل از سوی طالبان که به کشته شدن یک سرباز آمریکایی منجر شد این ملاقات و در کل گفتگوهای صلح با طالبان از دستور کار خارج شده است.

این گفتگوها پس از نزدیک به ده ماه مذاکرات فشرده در دوحه قطر در نهایت به پیش‌نویس توافقی اولیه منجر و سند آن در اختیار دولت مرکزی افغانستان قرار گرفته بود.

در پی شکست این مذاکرات، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه دونالد ترامپ در گفتگوهای صلح افغانستان خواسته است با حضور در مجلس درباره دلایل ناکامی ماموریت خود توضیح دهد.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در دوحه قطر نیز در تازه‌ترین واکنش به توقف مذاکرات صلح گفته است که متوقف شدن این روند برای طالبان غیرقابل‌پیش‌بینی و غیرمنتظره بوده است. وی همچنین تاکید کرده است که در گفتگوهای صلح با نمایندگان آمریکا بر سر خروج کلیه نیروهای خارجی از افغانستان توافق کامل حاصل شده بود.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در تازه‌ترین اظهارات خود یک هفته پس از متوقف شدن گفتگوهای صلح میان فرستاده واشنگتن و نمایندگان طالبان تاکید کرده است که طی روزهای گذشته در جریان درگیری‌های پراکنده در نقاط مختلف کشورش دست‌کم هزار نفر از نیروهای طالبان کشته و نزدیک به دو هزار تن دیگر از این نیروها زخمی شده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا