اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاباتگزارش

 آخرین روز از تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری تسنیم، مهلت رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری امروز (چهارشنبه) پایان می‌یابد و پس از سکوت دو روزه واجدین شرایط از ساعت هفت روز شنبه (ششم میزان) می‌توانند به مراکز اخذ رای مراجعه کنند.

بر اساس قوانین انتخابات افغانستان تبلیغات انتخاباتی ۴۸ ساعت پیش از زمان برگزاری انتخابات پایان می‌یابد و همه نامزدها موظف به سکوت در این بازه زمانی هستند و درصورت تخلف با آن‌ها برخورد قانونی خواهد شد.

پیش از این ۱۸ نفر برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده بودند که «زلمی رسول» و «شیدامحمد ابدالی» به نفع غنی از انتخابات کناره‌گیری کردند. تیم انتخاباتی «حنیف اتمر» نیز به علت اختلافات فروپاشید و «محمد محقق» معاون دوم وی به تیم «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله پیوست.

انتخابات روز ششم میزان در حالی برگزار خواهد شد که حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین، عطامحمد نور، والی پیشین بلخ، یونس قانونی و چند تن دیگر از مقامات پیشین و رهبران سیاسی برگزاری انتخابات را باعث افزایش بی‌ثباتی و بحران در افغانستان اعلام  و خواستار تعویق آن شده‌‌اند.

کرزی بر این باور است که در شرایط کنونی امکان برگزاری انتخابات شفاف و آزادانه وجود ندارد و برگزاری انتخابات به روند صلح که اولویت نخست این کشور است صدمه می‌زند؛ اما کمیسیون انتخابات افغانستان مصمم است که انتخابات را در زمان تعیین شده برگزار کند.

۱۵ تیم انتخاباتی که شنبه برای کسب کرسی ریاست جمهوری رقابت می‌کنند به شرح ذیل است:

اشرف غنی

اشرف غنی، رئیس جمهور کنونی افغانستان به همراه «امرالله صالح» به عنوان معاون اول و «سرور دانش» به عنوان معاون دوم برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کرده است.

اشرف غنی در سال ۱۳۲۸ در ولایت لوگر متولد شده و از اقوام پشتون است. وی پیش از این به عنوان وزیر دارایی افغانستان، رئیس دانشگاه کابل، مشاور ارشد بانک جهانی و استاد در چندین دانشگاه معتبر آمریکا کار کرده است.

«امرالله صالح» رهبر «روند سبز افغانستان» نیز تنها پس از ۲۷ روز تصدی در وزارت داخله استعفا داد و به تیم انتخاباتی اشرف غنی به عنوان معاون اول ریاست جمهوری پیوست.

«سرور دانش» معاون دوم اشرف غنی در انتخابات گذشته از حمایت «کریم خلیلی» رهبر حزب وحدت اسلامی برخوردار بود؛ اما در این دور از انتخابات کریم خلیلی از تیم انتخاباتی «عبدالله» اعلام حمایت کرده است.

اشرف غنی به امید کسب آرای اقوام ازبک نیز «ثریا دلیل» را به عنوان نماینده ویژه در تیم انتخاباتی خود تعیین کرده است.

عبدالله عبدالله

«عبدالله» رئیس اجرایی دولت افغانستان است که در سال ۱۳۳۸ در کابل به دنیا آمده، مادرش تاجیک و پدر وی نیز پشتون است.

وی از افراد نزدیک به «احمدشاه مسعود» رهبر جهاد و مقاومت در شمال افغانستان است که تحصیلات خود را در دانشگاه کابل در رشته پزشکی به پایان رسانده است.

پس از روی کار آمدن دولت جدید نیز از سوی حامد کرزی به عنوان وزیر خارجه افغانستان تعیین شد، وی در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۴ نیز از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در این کشور بود.

«عنایت‌الله بابر فرهمند» رئیس دفتر معاون اول ریاست جمهوری است که حمایت ۱۰۰ درصدی ژنرال دوستم موسوم به بانک رای اقوام اوزبیک را با خود دارد.

«اسدالله سعادتی» نیز حمایت «کریم خلیلی» رهبر حزب وحدت اسلامی را به همراه دارد.

همچنین «انورالحق احدی» رهبر جبهه نوین ملی افغانستان که به عنوان رئیس اجرایی در این تیم انتخاباتی در نظر گرفته شده نیز حمایت خود را از عبدالله اعلام کرده است.

از سوی دیگر نیز پس از فروپاشی تیم اتمر «محمد محقق» رهبر حزب وحدت مردم افغانستان به تیم ثبات و همگرایی پیوست.

رحمت‌الله نبیل

نبیل، رهبر تشکیلاتی به نام «محور مردم افغانستان» در سال ۱۳۴۸ در ولسوالی جغتوی ولایت میدان وردک متولد شد و از اقوام پشتون است، وی پس از مهاجرت به پاکستان در بخش‌های مختلف سازمان ملل کار کرده است.

پس از روی کار آمدن دولت جدید در افغانستان وی توسط حامد کرزی به عنوان معاون روابط داخلی شورای امنیت ملی تعیین شد، رئیس گارد ویژه ریاست جمهوری و ریاست امنیت ملی افغانستان را نیز در کارنامه خود دارد.

همراه با ژنرال «مرادعلی مراد» به عنوان معاون اول و «مسعوده جلال» به عنوان معاون دوم در روند ثبت‌نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کرده است.

احمدولی مسعود

وی در سال ۱۳۴۳ در کابل به دنیا آمد و از اقوام تاجیک است. وی برادر احمدشاه مسعود، رئیس جریان وفاق ملی و مسئول بنیاد شهید مسعود است که مدتی به عنوان سفیر افغانستان در انگلیس ایفای وظیفه کرده است.

مسعود از اعضای رهبری حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز محسوب می‌شود که همراه با «فریده مومند» به عنوان معاون و «لطیف نظری» به عنوان معاون دوم در انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کرده است.

نورالحق علومی

وی در سال ۱۳۲۰  در کابل متولد شد، از اقوام پشتون و از اعضای حزب دموکراتیک خلق بود که در دوران حکومت دکتر نجیب‌الله در سمت‌های مختلف دولتی کار کرده است. پس از روی کار آمدن دولت مدتی به عنوان نماینده پارلمان و وزیر کشور ایفای وظیفه کرد.

در حال حاضر رئیس حزب متحد ملی افغانستان است که همراه با «بشیر بیژن» به عنوان معاون اول و «نعیم غیور» به عنوان معاون در این روند ثبت‌نام کرده است.

 

فرامرز تمنا

آقای تمنا متولد ولایت هرات در غرب افغانستان و استاد دانشگاه است و پیش از این به عنوان رئیس مرکز مطالعات راهبردی وزارت خارجه این کشور فعالیت داشت.

وی همراه با «قیاس سعیدی» به عنوان معاون اول و «امین رشادت» به عنوان معاون دوم در انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کرده است.

لطیف پدرام

پدرام رهبر حزب کنگره ملی افغانستان یکی از جنجالی‌ترین شخصیت‌ها در بین نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و از اقوام تاجیک است.

وی در سال ۱۳۴۲ در ولایت بدخشان به دنیا آمد. نماینده پارلمان افغانستان بوده است و پیش از این نیز در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۸۳ نامزد انتخابات ریاست جمهوری  شده بود.

پدرام همراه با «احسان‌الله حیدری» به عنوان معاون اول و «محمدصادق وردک» به عنوان معاون دوم، نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است.

حکیم تورسن

تورسن در سال ۱۳۳۳ در کابل متولد شده است و در انتخابات ۱۳۸۸ نیز نامزد شده بود. وی همراه با «نادرشاه احمدزی» به عنوان معاون اول و «شفیع قیصاری» به عنوان معاون دوم در انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کرده است.

وی نیز یکی از چهره‌های جنجالی در بین نامزدان انتخابات ریاست جمهوری محسوب می‌شود که به اظهار نظرهای ضدو‌نقیض در برنامه‌های تلویزیونی مشهور است.

گلبدین حکمتیار

حکمتیار رهبر حزب اسلامی که از چهره‌های منفی در بین مردم کابل است در سال ۱۳۲۶ در ولایت کندز به دنیا آمد و از اقوام پشتون است که مبارزه با شوروی و دولت افغانستان را در کارنامه خود دارد. او متهم به فعالیت‌های تروریستی است.

وی که پس از امضای توافق‌نامه صلح در دوران حکومت وحدت ملی به کابل آمد همراه با «هادی وزین» به عنوان معاون اول و «شفیع قیصاری» به عنوان معاون دوم نامزد انتخابات ریاست جمهوری اشده است؛ اما تحلیلگران معتقدند که وی به نفع یکی از نامزدان مطرح کنار خواهد کشید.

دکمه بازگشت به بالا