اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستانگزارشمحیط زیست

افغانستان؛ ششمین کشور آسیب‌دیده جهان در تهدیدات اقلیمی

سازمان ملل با تأکید بر ضرورت اقدام فوری جمعی درباره وضعیت اقلیمی افغانستان اعلام کرد افغانستان ششمین کشور آسیب‌‌دیده جهان در تهدیدات اقلیمی است.

همزمان با افتتاح بیست‌وهفتمین اجلاس سالانه تغییرات اقلیمی سازمان ملل در شرم‌الشیخ مصر، این سازمان در گزارشی هشدار داد مردم افغانستان بر لبه پرتگاه تغییرات ویرانگر اقلیمی هستند.

براساس این گزارش، افغانستان از کشورهایی است که «کمترین آمادگی» را در برابر شوک‌های اقلیمی داشته و در رتبه ششم آسیب‌دیده‌ترین کشورهای جهان در برابر تهدیدات اقلیمی است.

گزارش با اظهار اینکه افغانستان در برابر آفات طبیعی به شکل مداوم آسیب‌پذیر است، می‌افزاید این آفات طبیعی باعث تلفات و خسارات جانی، مالی، خانه‌ها و زیربناهای افغانستان می‌شود.

در ادامه گزارش آمده است: این تهدیدات همراه با وابستگی بالای مردم افغانستان به کشاورزی، اکوسیستم شکننده افغانستان، توسعه ضعیف اجتماعی-اقتصادی و همچنین تأثیرات بیش از چهار دهه جنگ، اساس آسیب‌پذیری شدید اقلیمی را در این کشور ایجاد کرده است.

«رامز الاکبروف» معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه این سازمان در افغانستان با اظهار اینکه مردم عادی بیش‌ترین آسیب را در هنگام وقوع حوادث طبیعی می‌بینند، گفت: این بسیار آزاددهنده است که آسیب‌پذیرترین قشر افغانستانی‌ها همواره فجایع محیط‌زیستی را متحمل می‌شوند، در‌حالی‌که ما همیشه بحران‌های کوتاه‌مدت را مدیریت می‌کنیم، ایجاد انعطاف‌پذیری و سازگاری طولانی مدت و در عدم وجود بودجه مناسب به طور فزاینده‌ای چالش‌برانگیز می‌شود.

وی افزود: چالش‌های ایجاد سازگاری محیط‌زیستی و سازگاری با اقلیم در افغانستان متعدد و متنوع است که به دلیل مسائل سیاسی و حکومتداری و همچنین مشکلات دسترسی به منابع مالی پیچیده است. در دنیای منازعات، بحران‌ها و چندپارچگی و همچنین در پی درگیری‌ها در افغانستان، همه باید برای یافتن راه‌حل‌های مشخص برای وضعیت اضطراری اقلیمی گردهم بیایند.

الاکبروف در ادامه نیز از طالبان خواست تا تهدید تغییرات اقلیمی و تخریب محیط‌زیست را جدی بگیرد و از تنوع در افغانستان برای گردآوری همه اقشار جامعه برای مقابله با این تهدیدها استفاده کند.

هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در افغانستان با تأکید بر اینکه مردم این کشور نمی‌توانند به تنهایی با این چالش روبرو شوند، افزود: من جامعه بین‌المللی و کمک‌کنندگان را تشویق می‌کنم که شجاعانه و خلاقانه درباره حمایت بلندمدت که با اقلیم افغانستان سازگار باشند، فکر کنند. صرف‌نظر از موانع سیاسی، افغانستان نمی‌تواند از تمویل اقلیمی کنار گذاشته شود. ما به مشکلات انسانی کوتاه‌مدت پاسخ خواهیم داد، اما باید مسیری را برای سازگاری ایجاد کنیم. سازگاری زندگی و معیشت مردم را نجات خواهد داد.

وی در انتها نیز تصریح کرد: ما نمی‌توانیم صبر کنیم، افغانستانی‌ها وقت برای صبر کردن ندارند، همه طرف‌ها باید زمینه‌های مشترک و دلیل مشترک را پیدا کنند تا برای آینده‌ای پایدار برای افغانستان تلاش کنند. ما همچنین باید صریح باشیم، این مشکل مختص افغانستان نیست، یک مسئله منطقه‌ای بزرگتر است و عدم اقدام در افغانستان در حال حاضر باعث عقبگرد قابل‌توجهی در اقدامات اقلیمی برای تمام منطقه خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا