اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

۴۲ قضیه خشونت علیه خبرنگاران طی ۶ ماه کشور

به گفته کمتیه مصونیت خبرنگاران، در شش ماه نخست سال 2020 میلادی، 42 مورد خشونت علیه خبرنگاران ثبت شده است.

مسئول کمیته مصونیت خبرنگاران در ولایت دایکندی با برگزاری کنفرانس خبری گفت که طی شش ماه، این نهاد وضعیت خبرنگاران را با رسانه‌های محلی دایکندی و خبرنگاران به اشتراک گذاشته است.

سلطان‌علی جوادی، نماینده کمیته مصونیت خبرنگاران در دایکندی گفت: براساس گزارش این نهاد، در جریان شش ماه نخست سال میلادی، ۴۲ قضیه خشونت علیه خبرنگاران در سطح کشور به ثبت رسیده است که این قضایا شامل ۲ مورد قتل، ۱۱ مورد جراحت، ۶ مورد لت‌وکوب، ۹ مورد توهین‌وتحقیر، ۷ مورد تهدید، ۴ مورد اختطاف، ۲ مورد سرقت و ۱ مورد رفتار غیرقانونی (عدم پرداخت حقوق ماه‌وار) می‌شود.

او افزود: براساس گزارش این کمیته، گروه طالبان و داعش با داشتن مسئولیت ۱۸ مورد خشونت و تهدید در برابر خبرنگاران، مسئول بیش‌ترین موارد خشونت علیه خبرنگاران و افراد حکومتی عامل ۱۳ مورد خشونت در برابر خبرنگاران هستند.

به گفته وی زورمندان ۳ مورد، سارقان ۲ مورد، افراد ناشناس ۵ مورد و مسئولان رسانه‌ها ۱مورد از خشونت در برابر خبرنگاران را مرتکب شده‌اند.

نماینده کمیته مصونیت در دایکندی، عدم دسترسی به‌موقع خبرنگاران به اطلاعات، افزایش فشار اقتصادی بر رسانه‌ها و عدم عضویت خبرنگاران در گفتگوی‌های صلح را از دیگر نگرانی‌های این کمیته بیان داشت.

از سوی دیگر، محمدحسین سیرت، رئیس اطلاعات و فرهنگ دایکندی در این نشست خبری از کارکردهای رسانه‌های محلی دایکندی قدردانی کرد؛ اما برای بهبود هرچه بیشتر کار رسانه‌ا‌ی تاکید بر رعایت اخلاق حرفه‌ای خبرنگاری، اتحاد و کار تیمی و رعایت اصول خبرنگاری کرد.

رئیس اطلاعات و فرهنگ دایکندی گفت: این ریاست برای گردش اطلاعات و ایجاد روابط نیک با اداره محلی دایکندی نشست ماهوار را میان خبرنگاران، فعالان جامعه مدنی و فرهنگیان با حضور والی این ولایت برگزار می‌کند.

به گفته وی در حل مشکلات خبرنگاران و عدم پرداخت معاشات آن‌ها توسط اصحاب رسانه اقداماتی را انجام داده که تا حدی نتیجه مثبت داشته است.

در همین حال، محمدانور شهاب، نماینده اتحادیه ملی ژورنالیستان در دایکندی از محدود شدن دسترسی خبرنگاران به اطلاعات و افزایش ضعف اقتصادی رسانه‌های محلی دایکندی اظهار نگرانی کرد و از دولت و نهادهای حامی خبرنگاران خواستار توجه جدی در این قسمت شد.

 او گفت: تعدادی از خبرنگاران ما در ایام کرونا کار خود را دست داده و این مایه نگرانی شدید جامعه رسانه‌ای دایکندی است.

شهاب در کنار موضوعات متذکره، بر ایجاد هماهنگی بیشتر میان خبرنگاران و ارتقای ظرفیت آن‌ها تاکید کرد.

  • محمد حسنی، خبرگزاری شانا، دایکندی
دکمه بازگشت به بالا