اخبار هیدرافغانستانبین‌المللیگزارش

مقام پیشین افغانستان: پکن در تامین مراوده با طالبان فریب خورده‌ است

معاون پیشین وزارت داخله افغانستان گفت که اویغورها و سازمان‌های تروریستی موجود در افغانستان همه در اصول همان برنامه و خط و مشی خلافت و امارت را در سطح دنیا دارند و چین در تامین مراوده با طالبان فریب خورده است.

پیش‌تر «گنگ شوانگ» معاون نماینده دایم چین در سازمان ملل طی سخنانی در شورای امنیت در مورد افغانستان گفت: چین امیدوار است که گروه طالبان به تعهدات خود عمل کند، روابط خود را با تمام سازمان‌‌های تروریستی به‌طور کامل قطع و همراه با جامعه جهانی قاطعانه با داعش، جنبش اسلامی ترکستان شرقی و همچنین با سایر سازمان‌های تروریستی مبارزه کند تا افغانستان دوباره به پایگاه تروریست‌ها تبدیل نشود.
دگرجنرال میرزامحمد یارمند، معاون پیشین وزارت داخله افغانستان در این باره می‌گوید:

«این گروه‌ها به شمول داعش در فروعات با هم اختلاف کمی دارند، اما در اصل به این عقیده‌اند که بشر در کره زمین تحت یک لوای اسلامی خلافت یا امارت باشد. حاجی فرقان و عبدالحق اویغوری که هر دو در سازمان القاعده‌اند و یا می‌توان تحریک اسلامی ترکستان شرقی، جنبش انصارالله تاجیکستان، جنبش اسلامی ازبکستان را شاخه‌ای از سازمان القاعده در بخش کشورهای متبوع‌شان دانست فعلا در شمال و شمال‌شرق افغانستان از بدخشان شروع تا فاریاب قرارگاه‌های ثابت و سیار دارند و با منسوبین سرحدی گروه طالبان در یک تشکیلات کار می‌کنند.»

توظیف یک گروه مذاکره‌کننده به منظور فریب امریکا، روسیه، چین، ایران و آسیای میانه، هند، اروپا و… تحت‌نام تعامل با دنیا و بستن قراردادها در خصوص تامین روابط اقتصادی، حکومت همه‌شمول و… تا دنیا را به این اجنداها مصروف کنند و خود را به فعالیت‌های تروریستی کلان منطقه‌ای و جهانی آماده کنند. درحقیقت این گروه روپوشی است به فعالیت‌های پنهانی ‌و اصلی تروریسم.

گروه دیگر در ظاهر وزرا، معاونین، والی‌ها، قوماندان محلی خارج و داخل تشکیل‌اند که این گروه‌ها اصلا از برنامه‌های استراتیژیک خبری ندارند و به کارهای روزمره‌گی مصروفند و مردم را تحت‌فشار گرفته‌اند تا از برنامه میان‌مدت و درازمدت تروریسم اطلاع حاصل نکنند.

گروه سوم: متخصصین بخش‌های مختلف القاعده است که وظایف ذیل را به پیش می‌برند:
الف) جلب‌وجذب و انکشاف شبکه‌های تروریستی در برون مرزهای افغانستان
ب) تمرکز بر لابراتوارهای بیولوژیک که در آینده می‌شود نام این بخش را ترور بیولوژیکی گذاشت.
د) گروه‌های تخنیک سلاح و تکتیک سلاح، که تمام سلاح جمع‌آوری شده از جانب گروه طالبان را از حیث جدید، مستعمل، داغمه کتگورایز می‌کنند و سلاح‌ها، وسایط و تانک‌ها را ترمیم و فعال می‌سازند تا در آینده از این سلاح‌ها در فعالیت‌های تروریستی داخلی و خارجی استفاده کنند.
با آمدن طالبان، وضعیت ایغورهای رادیکال در افغانستان چگونه است، دگرجنرال میرزامحمد یارمند افزود:

«با حاکمیت طالبان حاکمیت اویغورها قوی شده و منحیث حاکمان اصلی افغانستان در امور استراتژیک و تصمیم‌گیری مانند طالبان اصلی که اعضای القاعده‌اند شامل می‌باشند. به همه تروریستان اتباع خارجی تذکره و پاسپورت افغانی توزیع شده و به تروریستان اویغور هم. تروریستان اویغور اکثراً در بدخشان در مناطق خستک، جرم، بهارک، و ردوج اسکان داده شده و چنانچه تذکر رفت پیوند ازدواج بین اویغورها و بدخشانی‌ها در مناطق مذکور صورت گرفته است که این روش سبب ادغام اویغورها در جامعه بدخشان می‌گردد و از جانبی چندین فامیل اویغور از قدیم (زمان انقلاب چین و قبل از آن در بدخشان) مسکن گزین بودند.»

معاون پیشین وزارت داخله افغانستان اضافه کرد:

«اما آنچه مردم محل تخمین کرده‌اند تعداد این تروریست‌ها به 250 نفر تخمین شده که مربوط اویغورهای شامل القاعده در بدخشان می‌شوند. جنبش اویغورها به همین علت در بدخشان وضع الجیش دارند که بالای ناامن‌سازی در چین کار کنند چون که القاعده به مثابه سازمان جهانی این حرکت‌ها را در هر کشور و به نام هر کشوری ایجاد کرده به خصوص در چین که در وجود مسلمان در ساکن در سین‌کیانگ این حرکت تاثیر بسزایی داشته است.»

آیا جنبش اسلامی ترکستان شرقی تهدیدی جدی برای امنیت چین است؟
آقای یارمند افزود:

«چین در تامین مراوده با طالبان فریب خورده، چون که طالبان به هیچ وجه از مسایل عقیدتی خود در برابر کمک‌های اقتصادی و قراردادهای تجارتی و حتی به رسمیت شناختن از دشمنی با چین دست‌بردار نیست. آنچه چین تا حالا انجام داده خود فریبی بیش نیست بنائاً تحریک اسلامی ترکستان شرقی تهدید درجه اول به دولت و مردم چین است.»

بر اساس گزارش سال 2020 شورای امنیت سازمان ملل متحد، گمان می‌رود که چندصد جنگجوی اویغور در افغانستان حضور داشته باشند.
دکمه بازگشت به بالا