اخبار هیدراسلایدافغانستانزنانعکس

تصاویری از زنان؛ در کابل قبل از طالبان

در حالی که تاریخ معاصر افغانستان پر است از جنگ‌ و ناآرامی و کودتا و مردم این کشور دهه‌هاست به‌دنبال امنیت و ثبات نسبی هستند، مورخان دوران پایانی محمدظاهر شاه را زمان ثبات در این کشور می‌دانند.

محمدظاهر پس از ترور پدرش توسط عبدالخالق هزاره در ۱۹ سالگی به حکومت رسید و دوره فرمانروایی وی بر افغانستان از ۱۹۳۳ تا کودتای داوودخان دوره آرامش و ثبات و امنیت نسبی در این کشور بود. افغانستان حتی در جنگ جهانی دوم نیز اعلام بی‌طرفی کرد.

در سال ۱۹۷۳ میلادی زمانی که ظاهرشاه برای عمل جراحی به رم رفته بود عموزاده وی، سردار محمدداود خان که در سال‌های ۱۹۵۳ تا۱۹۶۳ صدراعظم یا نخست‌وزیر شاه بود با کودتای سفید، شاه را از قدرت خلع و با پایان دادن به نظام شاهی در افغانستان نظام جمهوری اعلام کرد.

داوودخان که از ابتدا دارای افکار چپی و یک ناسیونالیست قوی بود با حزب دموکراتیک، روابط خوبی برقرار کرد؛ اما در اواخر سال‌های قدرتش از آن فاصله گرفت و حتی در صدد نابودی ایشان برآمد.
این اقدام وی باعث شد تا حزب دموکراتیک خلق دست به کودتای ۷ ثور ۱۳۵۷ بزند و در همان سال او و ۳۹ نفر از اعضای خانواده‌اش را به قتل رساندند.

مجموعه زیر که عکس‌های آرشیوی خبرگزاری اسوشیتدپرس و کتابخانه کنگره ملی آمریکا است توسط «آلن تیلور» دبیر عکس خبرگزاری آتلانتیک گردآوری شده و دوران موسوم به «مدرنیزاسیون» در افغانستان را به تصویر می‌کشد.

منبع: وبسایت بهترین‌ها

دکمه بازگشت به بالا