اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

دبیرکل ناتو: از مذاکرات صلح میان آمریکا و طالبان حمایت می‌کنیم

خبرنگاران اعلام کردند که ناتو از گفت‌وگوهایی که اکنون بین ایالات متحده آمریکا و طالبان در حال انجام است، حمایت و استقبال می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از خبرگزاری فارس، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو، امروز جمعه (۱۱ اسد) در جمع خبرنگاران اعلام کرد که ناتو از گفت‌وگوهایی که اکنون بین ایالات متحده آمریکا و طالبان در حال انجام است، حمایت و استقبال می‌کند.

وی همچنین از این هماهنگی نزدیک بین ایالات متحده و سایر متحدان ناتو در این باره استقبال کرد.

استولتنبرگ گفت: ما از کار برای ایجاد گفت‌وگوی بین‌الافغانی حمایت می‌کنیم؛ زیرا دولت افغانستان باید بخشی از یک روند صلح باشد. تبدیل شدن به یک پناهگاه امن برای تروریست‌های بین‌المللی و حفظ پیشرفت‌های عظیم اجتماعی و اقتصادی که در افغانستان صورت گرفته، به ویژه در مورد حقوق زنان باید بخشی از این روند باشد.

وی افزود: چالش‌های زیادی پیش رو وجود دارد؛ اما واقعیت این است که در گفت‌وگو با طالبان پیشرفت‌های زیادی حاصل شده است.

دبیرکل ناتو ادامه داد: آمریکا و ناتو تصمیماتی را درباره حضور آینده خود در کنار هم اتخاذ می‌کنند و هنگامی که زمان مناسب باشد آنها با هم افغانستان را ترک خواهند کرد.

وی تاکید کرد: آنچه مسلم است این است که ما این کار را (خروج از افغانستان) با هم انجام خواهیم داد؛ زیرا ناتو در ماموریتی مشترک با حدود ۱۶۰۰۰ سرباز در افغانستان قرار دارد و متحدین و شرکای غیرآمریکایی سال‌ها در افغانستان بوده‌اند. ما تقریباً نزدیک به ۲۰ سال است که با یکدیگر در اینجا (افغانستان) هستیم.

این درحالی است که روز جمعه، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا، سفر دو روزه خود را به اسلام‌آباد پایان داد و در آنجا با عمران خان، نخست وزیر پاکستان، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان و رئیس ستاد ارتش پاکستان قمر جاوید باجوا ملاقات کرد.

خلیلزاد گفت که وی با مقامات پاکستانی درباره روند صلح افغانستان به طور خلاصه صحبت کرده است و آنها درباره نقش پاکستان در پشتیبانی از این روند و اقدامات مثبت دیگری که می‌توانند انجام دهند، گفتگو کردند.

وی گفت: صلح به تضمین‌های مطمئن از افغانستان و پاکستان نیاز دارد که قلمرو هیچکدام برای تهدید طرف دیگر استفاده نمی‌شود.

نماینده ایالات متحده آمریکا افزود که چنین تضمین‌هایی در توافقنامه صلح بین‌الافغانی، امکان ادغام اقتصادی منطقه، اتصال و توسعه را فراهم می‌کند.

خلیلزاد در پایان گفت: این بسیار امیدوارکننده است و دو کشور باید برای استفاده از فرصت‌های نوظهور آماده باشند.

در ۳۱ ژوئن، نماینده ایالات متحده  آمریکا «پربارترین» سفر خود به افغانستان را به پایان رساند، جایی که دولت‌های ایالات متحده آمریکا و افغانستان بر سر مراحل بعدی در روند صلح به توافق رسیدند.

خلیلزاد گفت که او برای دور بعدی مذاکرات با طالبان پس از توقف در اسلام‌آباد به دوحه سفر می‌کند.

خلیلزاد همچنین تاکید کرد که در دوحه، اگر طالبان وظیفه خود را انجام دهند، ما کارهای خود را انجام می‌دهیم و توافقنامه‌ای را که روی آن کار کرده‌ایم به نتیجه می‌رسانیم.

دکمه بازگشت به بالا