اخبار هیدربهداشتگزارش

سال ۲۰۱۹ چه درس‌های سالمی به ما آموخت؟

سال ۲۰۱۹ میلادی با توصیه‌های بسیار متنوعی در حوزه بهداشت و سلامت همراه بود که مرور دوباره برخی از آن‌ها کمک می‌کند تا در سال ۲۰۲۰ سالم‌تر زندگی کنیم.

نشریه آمریکایی هافینگتون پست به یادآوری برخی از این درس‌های بهداشتی در روزهای پایانی سال جاری میلادی پرداخته است: حرکت، کمردرد را بهتر می‌کند. بر خلاف باور عمومی که کمردرد حاد با استراحت کاهش می‌یابد، موسسه بهداشت ملی بریتانیا به کسانی که دچار این درد هستند، توصیه کرده حتماً فعالیت‌های روزمره خود را ادامه دهند چون عدم تحرک به بدتر شدن وضعیت آن‌ها می‌انجامد.

از سنین پایین مراقب کلسترول باشید. محققان بریتانیایی تأکید دارند که حتی در سن ۲۵ سالگی نیز باید میزان کلسترول خون خود را بررسی کنید. در صورت بالا بودن کلسترول بد در این سنین، می‌توان دارودرمانی را به سرعت آغاز و از گرفتگی شریان‌ها و حمله قلبی در سنین بالاتر جلوگیری کرد.

مسکن‌های بدون نسخه را اشتباه نخورید. شما احتمالاً برای کاهش درد، مسکن‌هایی مانند پاراستامول، ایبوپروفن و یا آسپرین را اشتباه مصرف می‌کنید. این را بدانید که پاراستامول برای درمان درد ناشی از سرماخوردگی، آنفلوانزا، گلودرد، سردرد و دندان‌درد مفید است. ایبوپروفن برای درد مفاصل و ماهیچه‌ها و همچنین کمردرد و آسپرین برای دردهای ناشی از صدمات، میگرن و دردهای قاعدگی مفید است.

یوگای چشم را یاد بگیرید. اگر با استفاده طولانی از لپ‌تاپ، سردرد و تاری دید را تجربه می‌کنید، دست‌ها را به یکدیگر ساییده تا گرم شوند. چشم‌ها را بسته و کف دست‌ها را روی آن قرار دهید تا زمانی که احساس کنید چشم‌ها گرمای دست‌ها را جذب کرده‌اند. قانون ۲۰: ۲۰: ۲۰ را یاد بگیرید. هر ۲۰ دقیقه، به مدت ۲۰ ثانیه به چیزی که ۲۰ فوت دورتر است، نگاه کنید. این کار باعث آرامش عضلات چشم می‌شود.

با آنتی‌بیوتیک‌ها، خوددرمانی نکنید. اگر دچار سرماخوردگی و یا آنفلوانزا شده‌اید، سراغ این داروها نروید و از پزشک تقاضای تجویز آن‌ها را نکنید. منشأ این بیماری‌ها ویروس است. پس آنتی‌بیوتیک نقشی در درمان آن‌ها ندارد. آنتی‌بیوتیک‌ها برای عفونت مثانه، عفونت سینوس‌ها، عفونت گوش، عفونت‌های باکتریایی قفسه سینه و عفونت‌های پوستی قابل تجویزند.

علائم جسمی استرس را جدی بگیرید. کاهش تمرکز، اضطراب، تحریک‌پذیری و بی‌تابی از علائم روانی استرس مزمن هستند، اما اگر دچار مشکلات گوارشی، بروز لکه‌های پوستی، تپش قلب و افزایش یا کاهش فشارخون شدید، برای درمان استرس باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان اصلی دیابت نوع ۲ کشف شد: کاهش وزن!

محققان بریتانیایی به‌تازگی اعلام کرده‌اند که دیابت نوع ۲ نوعی واکنش بدن به انباشت بیش‌ازحد چربی در کبد و لوزالمعده است.

به گزارش نشریه نیوزویک؛ دکتر روی تیلور، متخصص بیماری‌های غدد و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه نیوکاسل که هدایت این تحقیق را به عهده دارد می‌گوید: اکنون ما می‌توانیم دیابت نوع ۲ را به‌عنوان یک بیماری ساده در نظر بگیریم؛ یک وضعیت پزشکی که با کاهش مؤثر وزن و کاهش سطح چربی‌های بدن قابل‌درمان است.

وقتی لوزالمعده چربی زیادی را در خود جمع می‌کند، سلول‌های بتای تولیدکننده انسولین نمی‌توانند به‌خوبی عمل کنند، به‌علاوه، زمانی که کبد با چربی پر شده باشد گلوکز بیش‌ازحدی را تولید و به جریان خون آزاد می‌کند. این وضعیت باعث ابتلای فرد به دیابت نوع ۲ می‌شود.

با این حال، این وضعیت قابل‌برگشت است. دانشمندان یک رویکرد دومرحله‌ای را برای بهبود بیماران پیشنهاد می‌کنند. ابتدا، آن‌ها اتخاذ یک رژیم کم‌کالری بدون ورزش را پیشنهاد می‌کنند. همچنین در مرحله دوم، افزایش اندک کالری مصرفی و افزودن ورزش روزانه را توصیه می‌کنند. این روند می‌تواند در نهایت باعث بهبودی بیمارانی شود که سابقه بیماری آن‌ها کمتر از ۱۰ سال باشد. دکتر تیلور تأکید می‌کند که بعد از گذشت ۱۰ سال، درمان سخت‌تر می‌شود.

در سال ۲۰۱۶ دیابت باعث مرگ ۱.۶ میلیون نفر شد. براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) تعداد مبتلایان به دیابت از سال ۱۹۸۰ بیش از سه برابر شده است.

به موزه بروید تا زندگی سالم و طولانی داشته باشید

قرار گرفتن در معرض انواع هنر ممکن است به زندگی طولانی، شاد و سالم کمک کند. این را محققان کالج دانشگاهی لندن می‌گویند.

به گزارش نیویورک تایمز؛ مطالعات بی‌شماری نشان داده‌اند که هنر و موسیقی می‌توانند به تسکین درد مزمن، از بین بردن علائم زوال عقل و بیماری آلزایمر و تسریع رشد مغز کودکان کمک کند. با این حال محققان در لندن طی یک دوره ۱۴ ساله، هزاران زن و مرد بالای ۵۰ سال را مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند خطر مرگ زودرس در کسانی که فقط یک یا دو بار در سال به یک موزه می‌رفتند و یا در یک کنسرت شرکت می‌کردند، ۱۴ درصد کمتر از سایر افراد است.

نتایج این مطالعه در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده است. بر اساس این تحقیق خطر مرگ زودرس در کسانی که یک‌بار در ماه به موزه یا تئاتر می‌روند، ۳۱ درصد کمتر از سایرین است.

پروفسور اندرو استپتو؛ رئیس مرکز تحقیقات کالج دانشگاهی لندن می‌گوید: به طور حتم تفاوت بسیار زیادی در میزان بقای کسانی که درگیر هنرها هستند، نسبت به سایر افراد وجود دارد. شرکت در برنامه‌های هنری نه‌تنها احساس انزوا را کاهش می‌دهد بلکه باعث همدلی و افزایش هوش هیجانی می‌شود. تمام این عوامل در افزایش طول عمر نقش مؤثر دارند.

نتایج یک تحقیق در ایالات متحده و در سال ۲۰۱۷ نیز نشان داده بود مردان بالای ۵۵ سال که در کنسرت و تئاتر شرکت نکرده و به موزه نرفته بودند، میزان فشارخون‌شان بالاتر از سایر مردان بود و بیشتر دچار افت شناختی و زوال عقل می‌شدند.

پروفسور استپتو گفته که این تحقیق در لندن اولین بررسی جامع درباره تأثیرات هنر بر مرگ‌ومیر است.

آیا افراد چاق باعث افزایش گرمایش جهانی می‌شوند؟

محققان گزارش داده‌اند که اپیدمی چاقی نقش بسیار مهمی در تغییرات اقلیمی کره زمین دارد.

به گزارش وب ام دی (WebMd)؛ چاقی علاوه بر عوارض جبران‌ناپذیری مانند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، فشارخون بالا، انواع خاصی از سرطان‌ها، سندرم متابولیک، حمله قلبی و سکته مغزی، منجر به افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای از جمله دی‌اکسید کربن نیز می‌شود.

دانشمندان دانمارکی توضیح داده‌اند که میزان تولید دی‌اکسید کربن توسط انسان‌ها، به وزن و اندازه متوسط بدن آن‌ها بستگی دارد. به گفته آن‌ها، افراد چاق نسبت به کسانی که وزن طبیعی دارند، ۲۰ درصد بیشتر دی‌اکسید کربن، متان و دی‌اکسید نیتروژن تولید می‌کنند.

افراد چاق به میزان بیشتری مواد غذایی و نوشیدنی نیاز دارند و حمل‌ونقل آن‌ها نیازمند مصرف بیشتر سوخت‌های فسیلی است. محققان تخمین زده‌اند که چاقی سالانه باعث انتشار ۷۰۰ مگا تن دی‌اکسید کربن در سراسر جهان می‌شود.

در سراسر جهان بیش از ۱.۹ میلیارد نفر دچار چاقی و اضافه‌وزن هستند. بنا به توصیه کارشناسان سازمان جهانی بهداشت مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه، آجیل و غلات کامل، انجام ۳۰ دقیقه پیاده‌روی در روز، دوری از غذاهای فرآوری شده و خوراکی‌های شیرین، و استفاده از روغن‌های گیاهی سالم به جای روغن‌های حیوانی و در نهایت دوری از شرایط استرس‌زا خطر ابتلا به چاقی که خود یک نوع بیماری است را کاهش می‌دهد.

  • منبع: وب‌سایت فارسی دویچه‌وله
دکمه بازگشت به بالا