اخبار هیدرافغانستاناقتصادیگزارش

قبلاً از عقرب‌ها می‌ترسیدم؛ اما حالا دعا می‌کنم تعدادشان زیادتر شود

اخیراً در «پای مشهد» یکی از قریه‌های ولسوالی دولت‌آباد ولایت بلخ  تعدادی از خانواده‌ها اقدام به شکار عقرب سیاه و زرد کرده‌اند. گفته می‌شود که افرادی در داخل و خارج از کشور اقدام به خرید و فروش این عقرب‌ها می‌کنند و در پی آن هستند تا با استفاده از ساکنان بی‌بضاعت قریه‌ها و روستاهای افغانستان به تجارت خود رونق دهند.

بسیاری از خانواده‌ها بر اثر فقر اقتصادی و نبود فرصت‌های شغلی، مجبورند برای تأمین نیازمندی‌های زندگی خود، به هر کاری دشواری تن دردهند.

علی، پسر جوانی است که در قریه پای مشهد اقدام به شکار عقرب کرده است. او می‌گوید که در این قریه پیر و جوان شبانه‌روز مشغول جمع‌آوری عقرب هستند. به گفته علی، جمع‌آوری عقرب‌ها در شب‌ برای آنان آسان‌تر است زیرا عقرب‌ها شبانه از لانه‌های خود خارج می‌شوند به‌خصوص در شب‌هایی که درجه هوا گرم‌تر باشد، مردم به آسانی می‌توانند به صید عقرب‌ اقدام کنند.

علی می‌گوید که آنان در یک شب تنها از صحن حویلی خود ۱۵۰ عقرب سیاه و زرد شکار می‌کنند. به گفته علی، آنان می‌توانند با رفتن به خرابه‌ها و خانه‌های متروکه در شب و حتی در روز، بیش از این تعداد عقرب شکار کنند.

به گفته علی،‌ آنان هر عقرب‌ را در بازار به قیمت ۵۰ افغانی به تاجران بزرگ عقرب می‌فروشند در حالی که خریدیداران این عقرب‌ها را در داخل و یا خارج از کشور به قیمت گزافی به فروش می‌رسانند.

علی می‌گوید که آنان برای جمع‌آوری آسان‌تر عقرب‌ها از چراغ‌های دستی به رنگ ماورای بنفش استفاده می‌کنند. او می‌افزاید: هرچند شکار عقرب‌ها به‌خصوص برای کودکان بسیار خطرناک است؛ اما با آن‌هم برای تأمین نیازمندی‌های زندگی، آنان این خطر را به جان می‌خرند و همچنان به کار جمع‌آوری و فروش عقرب ادامه می‌دهند.
علی می‌گوید: از اینکه می‌توانم به این کار ادامه دهم، خوشحالم؛ زیرا راه درآمد خوبی برای تأمین نیازمندی‌های زندگی است.

او می‌گوید که قبلاً از عقرب‌ها می‌ترسیدم و همیشه آرزو می‌کردم که عقرب‌ها از قریه نیست و نابود شوند؛ اما حالا دعا می‌کنم که نسل آنان روز به روز افزایش یابد.

به گفته علی، اگر شکار عقرب‌ها همچنان ادامه یابد شاید نسل آنان از این قریه منقرض شود. به گفته او بیشتر مردم قریه با فقر اقتصادی روبرو هستند و از این راه درآمد کوچکی برای تأمین نیازمندی‌های زندگی خود ایجاد کرده‌اند.

  • ام‌البنین یعقوبی، خبرگزاری شانا، کابل
دکمه بازگشت به بالا