اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

حقوقدانان: ادعاها در سطوح بالا بر علیه ارگ باید بررسی شود

برخی از آگاهان حقوقی می‌گویند که ادعای‌هایی که به سطح بلند علیه ارگ صورت می‌گیرد باید به گونه جدی بررسی شود.

به گزارش خبرگزای شانا به نقل از صدای آزادی، کبیر رنجبر یکی از حقوق‌دانان روز سه‌شنبه گفته است که ادعای‌های صورت گرفته در بخش‌های مختلف توسط برخی سیاستمداران برضد حکومت باید به صورت جدی پیگیری شود. او افزوده است: «این بر حکومت و مردم ظلم است کسانی که به این سطح بزرگ ادعا می‌کنند و اتهام می‌بندند و حتی یک وکیل پارلمان بر رئیس جمهور اتهام خیانت می‌بندد این همه باید صددرصد بررسی شود و اگر افترا ثابت شود به آن‌ها جزا داده شود.»

در عین حال ودیر صافی یکی از آگاهان دیگر حقوقی می‌گوید نه تنها ادعای حبیب‌الله احمدزی بلکه ادعاهای تمامی سیاستمدارانی که علیه حکومت در بخش‌های مختلف صورت گرفته‌ است به این علت باید جدی گرفته شود چون به گفته وی بر جامعه تاثیر می‌گذارد. او می‌افزاید: «این همه تمام جامعه جریحه‌دار می‌سازد عکس العمل شدیدی را در جامعه ایجاد می‌کند.»

این در حالیست که حبیب‌الله احمدزی، مشاور پیشین رئیس جمهور در گفتگو با تلویزیون خصوصی خورشید گفته ‌است که در ارگ برخی افراد برای ترویج فحشا به گونه سیستماتیک کار می‌کنند.

ریاست جمهوری این ادعا را تکذیب کرد و پس از آن هیئت تحقیق لوی سارنوالی افغانستان از آقای احمدزی در مورد ادعایش، خواهان وضاحت شد.

دو سال قبل ظاهر قدیر، عضو پیشین ولسی جرگه نیز حکومت را به حمایت از داعش متهم کرده بود. او گفته بود که برخی حلقات در داخل حکومت از گروه داعش حمایت می‌کنند.

همچنین حکیم تورسن یکی از نامزدان ریاست جمهوری در ماه جوزا سال جاری رولا غنی، بانوی اول را به تبلیغ مسیحیت در ارگ متهم کرد.

در گذشته نیز چندین بار ادعاهای گوناگونی توسط برخی از سیاستمداران علیه ارگ و برخی مقامات حکومتی وارد شده ‌است؛ اما آگاهان حقوقی می‌گویند که جز ادعای آقای احمدزی هیچ یک از این ادعاهای دیگر مورد پیگرد قرار نگرفته‌اند.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی رئیس جمهور می‌گوید ادعای صورت گرفته در گذشته بنا بر بعد رقابت‌های سیاسی آن جدی گرفته نشده ‌است؛ اما به گفته وی حبیب احمدزی به شکل مستقیم اتهام وارد کرده است و باید آن را ثابت کند. او می‌افزاید: «ادعاهایی که گویا دولت ضعیف و ناتوان است این همه ادعاهای سیاسی است و یا مردم و رسانه انتقاد می‌کند از این همه که نمی‌شود شکایت کرد اما احمدزی مشخصاً اتهام وارد کرده و باید جواب بدهد.»

لوی سارنوالی افغانستان می‌گوید با وجود این که دو بار جلب برای حبیب‌الله احمدزی برای ارائه اسناد درباره ادعای وارده وی فرستاده‌ است اما هنوز هم احمدزی نتوانسته در زمینه اسنادی ارائه کند.

هرچند حبیب‌الله احمدزی در این باره چیزی نگفته است؛ اما افراد نزدیک به وی می‌گویند که آقای احمدزی فردا در این زمینه موقفش را مشخص خواهد کرد.

دکمه بازگشت به بالا