اخبار هیدرافغانستانگزارش

نامزدان ریاست جمهوری: گشایش کاخ دارالامان بخشی از پیکارهای انتخاباتی غنی است

به گزارش شانا به نقل از طلوع‌نیوز؛ این نامزدان انتخابات ریاست‌ جمهوری، می‌گویند که رئیس جمهور – که خود نیز نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری است –  به جای استفاده سوء از صلاحیت‌های دولتی باید برای به میان آوردن یک اجماع سیاسی در زمینه چگونگی گفت‌وگوهای صلح بپردازد.

شیدامحمد ابدالی، یکی از این نامزدان معترض می‌گوید: «امروز درباره بقای افغانستان باید صحبت کنیم، تا این‌که درباره کمپاین‌های فردی و تیمی کار کنیم؛ چون مردم افغانستان می‌دانند که انتخابات در شرایط امروزی که بحران است برگزار می‌شود یا نه؟ از این رو فکر می‌کنم که حکومت مسئولیت کلان‌تری دارد.»

ابراهیم الکوزی، نامزد دیگر انتخابات ریاست‌ جمهوری نیز افزود: «این برنامه کمپاینی است و تمام پول و منابع از بیت‌المال است تا چگونه کامیاب شود.»

محمد اشرف غنی، شب گذشته کاخ بازسازی‌شده دارالامان را افتتاح کرد. در مراسمی که به همین مناسبت برگزار شده بود، تنها از دسته انتخاباتی «دولت‌ساز» به رهبری اشرف غنی و برخی از چهره‌های نزدیک به او حضور داشتند و از چهره‌های منتقد سیاسی بیرون از حکومت و حتی عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت حضور نداشت.

دسته انتخاباتی عبدالله عبدالله چگونگی برگزاری این مراسم را انتقاد می‌کند.

فریدون خوزون، سخنگوی دسته انتخاباتی عبدالله عبدالله گفت: «سخنان رئیس جمهور غنی کمپاین بود. تدابیر گرفته شده کمپاین بود. از این خاطر امیدواری ما این است که کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی این را بررسی کند.»

نهادهای ناظر بر روند انتخابات نیز از آن‌چه که سوء استفاده از امکات دولتی به نام جشن‌ها و تجلیل از روزهای ملی و تاریخی می‌گویند، ابراز نگرانی می‌کنند.

حبیب شینواری، مسئول دیده‌بان انتخابات بیان داشت: «جشنی که گرفته می‌شود و کسانی که دعوت می‌شوند همه جنبه کمپاینی دارد.»

اما، ریاست‌ جمهوری تأکید می‌ورزد که رئیس جمهور هیچ کار غیرقانونی یی را انجام نداده ‌است.

‌صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست‌ جمهوری اظهار داشت: «افراد زیادی دعوت شده بودند به ویژه سیاسیون و افراد و اشخاص با نفوذ شمار زیادی مهمانان را با خود داشتیم، اما کسانی که نیامدند مقصر آنان هستند.»

حکومت افغانستان، برای بازسازی کاخ دارالامان ده میلیون دالر هزینه کرد. قرار بود این کاخ به روز ۲۸ اسد – در روز صدمین سال‌روز استرداد استقلال افغانستان – افتتاح شود، اما به علت یک حمله هراس‌افکنانه در یک مراسم عروسی در کابل، با دو روز تأخیر گشایش یافت.

دکمه بازگشت به بالا