اخبار هیدرافغانستانزنانگزارش

افزایش ازدواج زیرسن پس از واگذاری قدرت به طالبان

اداره احصائیه طالبان با انتشار گزارش آمارگیری «چند شاخصه» اعلام کرد که ۳۸.۹ درصد زنان افغانستان زیر ۱۸ سالگی ازدواج کرده‌اند.

به گزارش شانا به نقل از شفقنا؛ براساس این گزارش، هلمند و هرات با ۵۲.۲ درصد، بالاترین میزان ازدواج زیر سن را دارند.

گزارش افزوده است که در کابل ۲۷.۶ درصد زنان زیر سن ۱۸ سالگی ازدواج کرده‌اند. این زنان در حال حاضر، در سن ۲۰ تا ۴۹ قرار دارند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که از میان زنان ۲۰ تا ۲۹ ساله، ۹.۶ درصد آن‌ها در ۱۵ سالگی ازدواج کرده‌اند. اداره احصائیه و معلومات طالبان همچنین نوشته است که میزان ازدواج زیر سن در میان زنان در روستاها ۴۰.۹ درصد و در شهرها ۳۳.۶ درصد است.

از میان زنانی که اکنون ۲۰ تا ۲۹ سال دارند و زیر سن ازدواج کرده‌اند، ۴۳.۳ درصد آن‌ها از آموزش محروم مانده‌اند. از این میان، ۳۷.۱ درصد آن‌ها تا مقطع ابتدایی، ۳۶.۲ درصد دیگر تا دوره متوسطه آموزش دیده‌اند و ۱۸ درصد آن‌ها دوره لیسه را تمام کرده‌اند و ۱۰.۷ درصد تحصیلات عالی دارند.

همچنین ۴۷ درصد این زنان در سطوح «فقیرترین» و ۳۰.۴ درصد آن‌ها «ثروتمندترین» دسته‌بندی شده‌اند. اداره ملی احصائیه و معلومات طالبان در بیانیه‌ای نوشته است که این تحقیق در سال گذشته انجام شده است.

فقیرمحمد زیار، رئيس اداره ملی احصائیه و معلومات طالبان گفت که این تحقیق سه میلیون دالر هزینه برداشته و با همکاری ۴۶۲ نفر از جمله ۱۳۶ زن انجام شده است. در این بیانیه آمده است که این آمارگیری براساس مصاحبه با ۲۳ هزار و ۲۱۳ خانواده در ۳۳۸ ولسوالی در ۳۴ ولایت انجام شده است.

با این حال، معلوم نیست که طالبان از چه ابزارهایی برای دسترسی به اطلاعات درباره ازدواج زیر سن استفاده کرده‌اند. از آنجا که تاکنون آمارگیری دقیق از جمعیت و برخی شاخص‌های اجتماعی در افغانستان صورت نگرفته است. کارشناسان معتقدند آمارگیری معیاری در این کشور دشوار است. جمعیت افغانستان هنوز سرشماری نشده است.

این در حالی است براساس گزارش‌ها، با واگذاری قدرت به طالبان در اسد ۱۴۰۰ و گسترش فقر در میان شهروندان، ازدواج اجباری کودکان زیر سن در افغانستان افزایش یافته است.

از سویی هم، نهادهای حقوق بشری بارها ابراز نگرانی کرده‌اند که محرومیت دختران از آموزش توسط طالبان، آنها را در خطر ازدواج زیر سن قرار می‌دهد.

سال گذشته ویلیام کورنلیوس، رئیس صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل با اشاره به فشار اقتصادی بر خانواده‌ها در افغانستان تحت‌کنترل طالبان گفت سن دخترانی که برای ازدواج «فروخته می‌شوند»، پیوسته در حال پایین آمدن است و اکنون خانواده‌ها دختران زیر پنج سال خود را نیز می‌فروشند.

دکمه بازگشت به بالا