اخبار هیدرافغانستانفرهنگ و هنرگزارش

دومین سمپوزیم جهانی امام اعظم در کابل برگزار شد

دومین گردهمایی جهانی امام ابوحنیفه، فقیه و متکلم نامدار و پایه‌گذار مذهب حنفی امروز چهارشنبه ۲۹ جوزا در تالار لویه‌جرگه در کابل برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از طلوع‌نیوز، در این گردهمایی یک هزار عالم دین اسلام از داخل و یکصد عالم دین از کشورهای اسلامی برای دو روز درباره فقه حنفی و شخصیت امام اعظم بحث خواهند کرد.

شماری از شرکت‌کنند‌گان این گردهمایی ترویج اندیشه‌های امام اعظم و توجه بیشتر به فقه حنفی را در پیکار با هراس‌افکنی و تندروی اثرگذار می‌دانند.

عبدالستار عبدالجبار عباس الربیعی، امام و خطیب مسجد امام ابوحنیفه مصر، گفت: «به باور من، دموکراسی به هر اندازه که تکامل یافته است، به جایی که ابوحنیفه آن را رساند، نرسیده است.»

این عالمان دین بر همبستگی میان اهل تشیع و تسنن نیز تاکید می‌کند. عبدالستار الجبلی، عالم دین مصر گفت:« ناپلیون به قانون خودش افتخار می‌کرد؛ اما بزرگ‌ترین استنباط‌کننده قوانین اسلام، امام ابوحنیفه بود که در عراق، شام، حجاز و مصر از او سخن گفته می‌شود.»

محمدسرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور در این گردهمایی می‌گوید اگر طالبان پیرو فقه حنفی هستند پس درباره انکار از صلح توضیحات بدهند.

محمدسرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور گفت:«حکومت افغانستان تاکنون در کمال حسن‌نیت از هر اقدامی برای اعتمادسازی کار گرفته است، اما این تنها جانب مقابل است که حتی حاضر به گفتگوی مستقیم هم نشده است.»

عبدالوحید وحید، یکی دیگر از عالمان دین می‌گوید: «احترام به سرود ملی احترام به موسیقی نیست احترام به میهن و به منافع ملی است.»

ابوحنیفه بین سال‌های  ۶۹۹ و ۷۶۷ میلادی می‌زیست. از او به عنوان فقیه و متکلم نامدار کوفه و پایه‌گذار مذهب حنفی از مذاهب چهارگانهٔ اهل سنت یاد می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا