اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

وزیر خارجه پاکستان: آمریکا بعد از خروج، نباید افغانستان را نادیده بگیرد

به گزارش شانا به نقل از دویچه‌وله؛ شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، این سخنان را در سفری به واشنگتن پیش از دیدار با همتای آمریکایی خود مایک پومپئو ابراز کرد. سفر او در زمانی انجام می‌شود که تحرکاتی در مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان برای ختم جنگ از طریق توافق سیاسی ایجاد شده است.

قریشی هشدار داد که ایالات متحده امریکا نباید بعد از خروج نیروهایش افغانستان را نادیده بگیرد، چیزی که بعد از خروج نیروهای اتحاد جماهیر شوروی پیشین در سال‌های بعد از ۱۹۸۹ اتفاق افتاد. بعد از آن در افغانستان جنگ داخلی در گرفت که به تعقیب آن گروه طالبان ظهور کرد.

قریشی پیش از ملاقات با پومپئو در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گفت: «دهه ۸۰ را تکرار نکنید. حتی اگر یک توافق کامیاب [با طالبان] وجود داشته باشد، چالش‌ها در آنجا باقی می‌مانند. بنابراین ایالات متحده امریکا و دوستانش و شرکای ائتلاف باید خروج مسئولانه داشته باشند.»

وزیر خارجه ایالات متحده امریکا افزود: «آن‌ها [امریکا و متحدانش] باید فعال باقی بمانند، نه در جنگ بلکه در بازسازی.»

ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی علیه رژیم طالبان در افغانستان اقدام نظامی کرد، زیرا طالبان به اسامه بن لادن، طراح اصلی حملات تروریستی یازدهم سپتمبر پناه داده بودند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا مایل است بیش از ۱۲ هزار سرباز آمریکایی مستقر در افغانستان را به خانه برگرداند و به این باور است که این جنگ ارزش این همه مصرف را ندارد.

گروه طالبان مدت طولانی است که با نمایندگان ایالات متحده امریکا در دوحه در حال مذاکره می‌باشند. براساس گزارش‌ها این گروه یک آتش‌بس موقتی را پیشنهاد کرده است تا زمینه را برای امضای توافقنامه احتمالی مهیا کند.

پاکستان حامی اصلی رژیم طالبان بود و هنوز هم ارتباطات خود با این گروه را حفظ کرده است. قریشی گفته است که طالبان آماده کاهش خشونت‌اند. او در این سخنرانی در واشنگتن گفت: «آن‌ها (طالبان) عمل‌گرایند، نه احمق. آن‌ها همچنین خسته‌اند.»

دکمه بازگشت به بالا