اجتماعیاخبار هیدرافغانستانگزارش

کشته شدن ۲۷ تن در حمله به مراسم یادبود شهید مزاری در کابل

حمله مسلحانه به مراسم یادبود شهید عبدالعلی مزاری، رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی افغانستان در روز جمعه در کابل ۲۷ کشته و ۵۵ زخمی برجای گذاشت.

به گزارش شانا به نقل از یورونیوز؛ وزارت داخله افغانستان در تازه‌ترین خبر گفته است که با کشته شدن ۳ مهاجم مسلح به دست نیروهای امنیتی افغانستان، این حمله پس از ۶ ساعت درگیری به پایان رسیده است.

مهاجمان مسلح ساعت ۱۱:۲۰ به وقت محلی به این مراسم در غرب کابل حمله و شروع به شلیک به جمعیت حاضر در این مراسم کردند.

ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تیراندازی هنگامی شروع شد که محمدکریم خلیلی، رهبر حزب وحدت ا اسلامی در حال سخنرانی بود.

سخنگوی وزارت داخله افغانستان گفته است که مهاجمان در یک ساختمان نیمه‌کار در نزدیکی محل برگزاری این مراسم، پنهان شده بودند و از آنجا شروع به تیراندازی کرده‌اند.

این مراسم با حضور عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی، محمدکریم خلیلی، رهبر حزب وحدت، محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و معاون دوم ریاست اجرایی و شماری دیگر از مقامات در حال برگزاری بود.

رسانه‌های می‌گویند که به مقامات حاضر در این مراسم آسیبی وارد نشده است.

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در واکنش به این حمله با انتشار توئیتی این حمله را «جنایت ضدبشری و علیه وحدت ملی افغانستان» توصیف کرد و از نیروهای امنیتی خواست با قاطعیت با عوامل آن برخورد کنند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته و طالبان نیز دست داشتن در این حمله را رد کرده است.

مراسم سال گذشته گرامیداشت از شهید عبدالعلی مزاری نیز مورد حمله مهاجمان قرار گرفت که در پی آن ۱۱ نفر جان باختند.

عبدالعلی مزاری، رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی افغانستان در سال ۱۳۷۳ و هنگامی که گروه طالبان کابل را اشغال کردند، به دست این گروه کشته رسید.

پس از کشته شدن وی حزب وحدت اسلامی توسط حاجی محمد محقق و محمدکریم خلیلی به دو شاخه منشعب شد. هرساله هرکدام از این دو مراسم جداگانه‌ای به مناسبت شهادت عبدالعلی مزاری برگزار می‌کنند؛ اما امسال با توجه به این‌که هر دو در تیم مشترک انتخاباتی حضور دارند، این مراسم را به صورت مشترک برگزار کردند.

دکمه بازگشت به بالا