اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

بدخشان مکان مشترک همکاری طالبان، داعش و القاعده

به گزارش شانا به نقل از ایرنا؛ هفته گذشته گروه طالبان حملات گسترده‌ای را برای تصرف چند ولسوالی در بدخشان آغاز کرد  و موفق به تصرف ولسوالی «یمگان» نیز شد؛ اما در ولسوالی‌های «نسی» و «وردوج» با دادن تلفات سنگین شکست خورد.

«ذکریا سودا» والی بدخشان در ۲۳ حمل ماه مدعی شد که در حملات اخیر گروه طالبان به ولسوالی‌های یمگان، وردوج و نسی، جنگجویان خارجی در کنار طالبان علیه نیروهای دولتی به صورت مشترک جنگیدند.

سودا گفت: اجساد شماری از این تروریست‌ها در میدان نبرد باقی مانده که گواه حضور تروریست‌های خارجی در کنار طالبان است.

وی اضافه کرد: جنگجویان اویغورهای چینی، تحریک اسلامی ازبکستان و تاجیکستانی‌ها توسط نیروهای امنیتی افغانستان شناسایی شده‌اند که در خط نخست جنگ حضور داشته و به جنگجویان طالبان انگیزه می‌دهند.

 «احمدجاوید مجددی» عضو شورای ولایتی بدخشان ضمن تائید سخنان والی، افزود: این جنگجویان در سقوط ولسوالی «یمگان» نقش مهمی داشته‌اند.

 «روزنامه راه مدنیت» نیز در شماره امروز (سه‌شنبه) خود در کنار حضور تروریست‌های کشورهای منطقه و القاعده به حضور بیش از  دو هزار جنگجوی «جبهه النصره» در ولایت بدخشان اشاره کرده است که پس از شکست در سوریه و عراق وارد افغانستان شده‌اند.

گزارش راه مدنیت  حاکی است: پس از بازداشت اسلم فاروقی توسط نیروهای امنیتی افغانستان احتمال دارد که رهبری این گروهک تروریستی را «ابومعاویه» از اعضای ارشد «لشکر طیبه» یکی از گروه‌های تروریستی پاکستان برعهده گرفته و بدخشان را به عنوان پایگاه جدید خود انتخاب  کند.

این روزنامه علت انتخاب کردن بدخشان را برای مرکزیت جدید داعش، القاعده و گروه‌های تروریستی منطقه‌ موقعیت و کوهستانی بودن آن دانسته و گزارش داد: این ولایت با بخش‌های مختلف پاکستان، تاجیکستان و چین مرز مشترک دارد که برای تروریست‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. علت دیگری که بدخشان مرکز جدید تروریست‌ها انتخاب خواهد شد، معادن این ولایت بوده که به سادگی قابل استخراج و درآمدزا بوده و همچنین مسیرهای خوبی برای قاچاق  را فراهم می‌آورد.

حضور روزافزون این گروه‌ها در بدخشان یک تهدید بالقوه برای امنیت آسیای مرکزی  نیز است؛ زیرا ارتباط از این ولایت با «دره فرغانه» تاجیکستان که از گذشته، مرکز بنیادگرایی در آسیای مرکزی بوده امکان پذیر می‌شود.

برخی از تحلیلگران آمریکایی هم از جان گرفتن دوباره القاعده در افغانستان پس از امضای توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان سخن گفته‌اند.

 «برورس هافمن» تحلیلگر روابط بین‌الملل در بنیاد تحقیقاتی موسوم به «شورای روابط خارجی» آمریکا دراین زمینه گفت: آسیای جنوبی در حال حرکت به طرف آینده تاریک است.

وی دلیل این امر را امضای توافقنامه آمریکا با گروه طالبان خواند و معتقد است: این سند می‌تواند راه را برای رشد مجدد القاعده در افغانستان و منطقه هموار کند.

هافمن در قبال تعهد طالبان به توافق‌نامه صلح با آمریکا ابراز تردید کرده و افزود: طالبان از خواست واشنگتن برای پایان جنگ افغانستان و خروج نیروهای آمریکایی از آن کشور، به نفع خود استفاده می‌کند.

وی دستگیری اسلم فاروقی، سرکرده شاخه خراسان گروهک داعش را مهم دانسته اما تصریح کرد: گروه‌هایی مانند داعش، القاعده و طالبان برای تلفات در میدان جنگ، از جمله از دست دادن رهبران خود آماده‌اند و برنامه‌های جایگزین هم دارند.

گزارش‌ها حاکی است: پس از پایان ۱۰ روزه‌ کاهش خشونت و امضای توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان، حملات این گروه در ولایت‌ها و ولسوالی‌های افغانستان افزایش یافته و طالبان در این مدت ۲ هزار و ۱۶۲ مورد حمله را علیه نیروهای افغانستان انجام داده است.

دکمه بازگشت به بالا