اخبار هیدرپارلمانصلح

نمایندگان مجلس: باید آمریکا و حکومت افغانستان روند گفتگوهای صلح را مدیریت کنند

به گزارش شانا به نقل از روزنامه راه مدنیت؛ آقای خلیل‌زاد – که به کابل آمده است – درباره گفتگوهای صلح امریکا با گروه طالبان برای سران حکومت و سیاسیون کشور معلومات خواهد داد.

عبدالله عبدالله، رییس اجراییه با زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا برای افغانستان دیدار کرد. گفتنی است که در این دیدار، آقای «راس ویلسن» سفیر ایالات متحده امریکا و جنرال «اسکات میلر» فرمانده نیروهای حمایت قاطع وی را همراهی می‌کردند.

رییس اجراییه در این دیدار گفته است که صلح از خواست‌ها و نیازهای اصلی حکومت و مردم افغانستان است؛  امید که گروه طالبان با درک واقعیت‌های جامعه و با استفاده از فرصت‌های ایجادشده به صلح تن داده و هرچه سریع‌تر به قتل و کشتار در کشور پایان دهد.

در خبرنامه سپیدار آمده است که آقای خلیل‌زاد در این دیدار درباره تلاش‌ها و مذاکرات خویش در دوحه با گروه طالبان برای دست‌ یافتن به صلح، سفر اخیرش به بروکسل و گفتگو با اعضای ناتو و همچنین سفرش به اسلام‌آباد و گفتگو با مقامات پاکستانی، به رییس اجراییه معلومات داده است.

آقای خلیل‌زاد دست‌ یافتن به صلح در افغانستان را از اهداف اصلی ایالات متحده خوانده است، او تاکید کرده است که ایالات متحده امریکا بر اصل کاهش خشونت با تعریف و مکانیسم مشخص و قابل‌قبول برای این کشور، حکومت و مردم افغانستان به‌عنوان پیش‌شرط امضای توافق‌نامۀ صلح با طالبان پایبند و در این راستا منتظر پاسخ گروه طالبان است.

در همین حال شماری از نمایندگان مردم در مجلس نمایندگان از امریکا می‌خواهند در گفتگوهای صلح با گروه طالبان، منافع مردم افغانستان را در نظر داشته باشد و از گروه طالبان نیز خواستند به گفتگوهای بین‌الاافغانی تن دهد.

آنان در گفتگو با روزنامه راه مدنیت گفتند که صلح واقعی زمانی در افغانستان ایجاد می‌شود که حکومت و گروه طالبان از جنگ دست برداشته و برای ایجاد صلح با هم گفتگو کنند.

غلام‌حسین ناصری، نماینده مردم کابل در مجلس نمایندگان می‌گوید: افغانستان چهل سال جنگ و بدبختی را تجربه کرده است و اکنون زمان آن فرارسیده است که گروه‌های درگیر با حکومت افغانستان کنار بیایند و برای افغانستانی به دور از جنگ و بدبختی باهم گفتگو کنند.

وی در ادامه گفت که از تلاش‌های کشورهای خارجی به‌خصوص امریکا سپاسگزاریم؛ اما این خود افغان‌ها هستند که باید باهم کنار بیایند و در ایجاد صلح به توافق برسند؛ زیرا در غیر آن صورت تلاش‌های انجام‌یافته یک‌بار دیگر از دست خواهد رفت. مردم افغانستان از هر نوع گفتگو با حفظ دست‌آوردهای بیست سال گذشته خود حمایت می‌کنند.

او از گروه طالبان خواست که به شرایط به وجود آمده، پاسخ مثبت دهد و درباره ایجاد استراتژی صلح با حکومت افغانستان گفتگو کند. حکومت افغانستان نیز همواره بر آغاز گفتگوهای بین‌الاافغانی میان حکومت و مردم افغانستان و سران گروه طالبان تأکید کرده است.

این نماینده مردم در پارلمان از حکومت نیز خواست که شرایط را برای آغاز گفتگوهای بین‌الاافغانی آن‌گونه که نیاز است فراهم کند و از بازی‌هایی که به ضرر شهروندان کشور است دست بردارد. پیش‌ازاین نمایندگان مردم در مجلس با انتقاد از کارکردهای حکومت، گفته بودند که حکومت، شورای ملی را در جریان گفتگوهای صلح نمی‌گذارد.

آقای ناصری افزود: حکومت باید تمام برنامه‌ها و راهکارهای خود در پیوند به گفتگوهای صلح را با نمایندگان مردم در شورای ملی در میان بگذارد تا نماینده‌ها و مردم از چگونگی روند صلح در کشور با گروه طالبان مطلع باشند.

حاجی غلام ولی افغان، نماینده مردم ولایت هلمند در مجلس می‌گوید: امریکا باید در کنار حکومت افغانستان روند گفتگوهای صلح با گروه طالبان را پیش ببرد. حکومت افغانستان در این بازی از شهروندان نمایندگی می‌کند و نباید حضور هیئت حکومت نادیده گرفته شود.

این اظهارات نماینده مردم ولایت هلمند در حالی بیان می‌شود که امریکا بیش از ده بار با سران گروه طالبان در یک‌ونیم سال گذشته درباره آغاز گفتگوهای صلح مذاکره کرده است؛ اما تاکنون گروه طالبان گفتگو با حکومت افغانستان را نپذیرفته است.

گروه طالبان می‌گوید تا امریکا به حضور نظامی خود در افغانستان پایان ندهد این گروه به جنگ خود ادامه خواهد داد؛ اما گفته می‌شود این گروه درباره کاهش خشونت‌ها در کشور با نماینده امریکا گفتگو کرده‌اند.

حکومت افغانستان می‌گوید گفتگوهای واقعی صلح زمانی آغاز می‌شود که گروه طالبان با نیروهای امنیتی افغانستان آتش‌بس اعلان کند.

دکمه بازگشت به بالا