اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

گروه طالبان: محدودیت سنی برای آموزش دختران در مدارس دینی وجود ندارد

سخنگوی وزارت معارف طالبان اعلام کرده است که برای آموزش دختران در مدارس دینی محدودیت سنی وجود ندارد.

منصور احمد، سخنگوی وزارت معارف طالبان گفته است که هیچ محدودیت سنی برای دختران در مدارس دینی این گروه وجود ندارد، وی به آسوشیتدپرس گفت: اگر سن فرد با صنف مطابقت نداشته باشد و خیلی بالا باشد، اجازه حضور در صنف را ندارد. مدارس دینی دارای اصولی مشابه مدارس عادی هستند و زنان مسن‌تر اجازه حضور در صنف‌های ابتدایی را ندارند.

به گفته احمد، مدارس دینی خصوصی هیچ محدودیت سنی ندارند و زنان در هر سنی، از جمله زنان بالغ، می‌توانند در این مدارس تحصیل کنند.

وی درباره شمار دقیق دخترانی که در مدارس دینی مشغول آموزش و تحصیل هستند، چیزی نگفته است.

این در حالی است «رزا اوتونبایوا» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان به شورای امنیت گفته بود شمار زیادی از دختران افغانستان می‌توانند در مدارس دینی آموزش ببینند.

وی دراین‌باره گفته بود: مشخص نیست ساختار و نحوه عملکرد این مدارس چگونه است و آیا در آن‌ها یک برنامه درسی استاندارد که امکان تحصیل دروس مدرن را فراهم کند هم وجود دارد یا نه. این را هم نمی‌دانیم که چه تعداد دختر می‌توانند در این مدارس درس بخوانند.

گفتنی است که پس از واگذاری قدرت به طالبان، این گروه حق تحصیل برای دختران در مقطع بالاتر از صنف ششم و همچنین دانشگاه را سلب و زنان را از بسیاری آزادی‌های مدنی‌شان محروم کردند.

  • پروانه سما صمدی، خبرگزاری شانا
دکمه بازگشت به بالا