اخبار هیدراسلایدافغانستاناقتصادیبازسازیگزارش

بند آبگردان «پاشدان» هرات تا دو سال ساخته می‌شود

به گزارش شانا به نقل از صدای آمریکا؛ پاشدان دومین بند آبی بزرگ هرات است که در ۲۵ کیلومتری مرکز این ولایت موقعیت دارد.

اکنون پس از گذشته هشت سال، مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان از پیشرفت ۴۲ فیصدی کار ساختمانی این بند خبر داده و می‌گویند که تا دو سال آینده کار ساخت این بند به اتمام خواهد رسید.

گل‌محمد خلمی، سرپرست وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گوید: «همین لحظه حدود هشتاد ماشینری بزرگ و ۳۰۰ نفر کارگر در بند پاشدان کار می‌کنند که یکی از پروژه‌های بزرگ ذخیره آبی در غرب افغانستان است که ما می‌توانیم در این بند سیلاب‌های موسمی را ذخیره کنیم.»

به گفته آقای خُلمی، این بند آبگردان افزون بر تولید دو مگاوات برق، ۱۳هزار هکتار زمین را نیز آبیاری خواهد کرد.

کار ساخت این بند آبی در ولسوالی کرخ هرات در سال ۱۳۹۰ شمسی آغاز شد و قرار بود در مدت سه سال تکمیل شود؛ اما به دلایل گوناگون کار آن در سال‌های اخیر متوقف شد.

بند پاشدان با هزینه مجموعی ۱۷۷میلیون دالر آمریکایی از بودجه انکشافی حکومت افغانستان ساخته می‌شود. طول این بند بیش از یک کیلومتر و ارتفاع آن ۴۲ متر است.

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات گفت که نیروهای امنیتی و مردم ولسوالی کرخ با ایجاد چندین پُسته در بخش‌های مختلف بند پاشدان، تلاش کرده‌اند تا در تأمین امنیت این بند سهم بگیرند و به اخلالگران اجازه ناامنی ندهند.

عبدالقیوم رحیمی، والی ولایت هرات گفت که کار در بخش ایجاد کانال‌های این بند نیز به شدت جریان دارد و حکومت افغانستان تلاش دارد تا به هر قیمتی آب‌های جاری در این کشور خصوصاً ولایت هرات را مدیریت کند.

دکمه بازگشت به بالا