اخبار هیدرافغانستانگزارش

مشکل کمبود برق افغانستان کی برطرف خواهد شد؟

به گزارش شانا به نقل از دویچه‌وله؛ قطع تکراری برق در کابل شهروندان این شهر را به ستوه آورده است. به علت تخریب پایه‌های برق توسط شورشیان و باجگیران، چندین بار برق کابل قطع شده است.

به گفته مقامات اداره برق افغانستان، این کشور در حال حاضر از تولیدات برق داخلی و برق وارداتی ۱۴۰۰ میگاوات برق در اختیار دارد، در حالی که مجموع برق مورد نیاز این کشور در حدود ۷۵۰۰ میگاوات است.

وحیدالله توحیدی، سخنگوی شرکت برشنا می‌گوید که افغانستان ظرفیت تولید ۵۶ هزار میگاوات برق بادی، آبی و خورشیدی را دارد؛ اما در حال حاضر تنها ۲۰ درصد برق مجموعی افغانستان در داخل این کشور تولید می‌شود و ۸۰ درصد برق افغانستان وارداتی است.

توحیدی درباره واردات برق از کشورهای خارجی می‌گوید: «۳۵۰ میگاوات برق از کشورهای تاجیکستان و ازبکستان برای روشنایی کابل و ۱۱ ولایت دیگر وارد می‌شود؛ اما میزان مشخص واردات برق از این دو کشور متغییر است. برق وارداتی این دو کشور ولایت‌های کابل، میدان وردک، غزنی، لوگر، پکتیا، خوست، ننگرهار، کاپیسا، پنجشیر، پروان و لغمان را روشن می‌کند.»

افزون بر این‌، افغانستان ۱۰۲ میگاوات برق از ترکمنستان و ۱۴۰ میگاوات برق از ایران وارد می‌کند که برق وارداتی این دو کشور ولایت‌های هرات، بادغیس، فراه و نیمروز را روشن می‌کند.

به این ترتیب، به گفته مسئولان شرکت برق، افغانستان سالانه بین ۲۲۰ تا ۲۸۰ میلیون دالر هزینه برق به کشورهای همسایه پرداخت می‌کند.

محمدفهیم صافی، آگاه مسایل برق، می‌گوید که متکی بودن افغانستان به برق وارداتی اشتباه است و باید برای تولید برق در داخل افغانستان سرمایه‌گذاری شود.

او می‌افزاید: این احتمال وجود دارد که با تغییر سیاست، کشورهای همسایه صادرات برق خود را به افغانستان قطع کنند و این یک تهدید جدی برای آینده افغانستان است.

سخنگوی شرکت برق (برشنا) می‌گوید که تا سال ۲۰۳۰ یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دالر برای تولید برق در داخل افغانستان سرمایه‌گذاری می‌شود که بعد از سال ۲۰۳۰ وابستگی افغانستان به برق وارداتی بسیار کاهش خواهد یافت.

توحیدی می‌گوید: در حال حاضر مراکز ۳۴ ولایت افغانستان از خدمات برق برخوردارند؛ اما مراکز ۲۴ ولایت کشور شامل شبکه ملی برق هستند که در مجموع ۴۵ درصد افغانستانی‌ها دسترسی به خدمات برق دارند.

این معلومات به ندرت برای مردم افغانستان، حتی در پایتخت، قانع‌کننده است. رفیع‌الله، باشنده کابل، می‌گوید نه‌تنها برای روشنایی با کمبود برق مواجهند، بلکه برای چارچ موبایل خود با مشکل مواجه است.

سخنگوی برشنا می‌افزاید که قرار است تا سال ۲۰۲۲ و با وصل شدن لین‌های برق وارداتی ترکمنستان و ازبیکستان، تمام مراکز ولایت‌های افغانستان شامل شبکه ملی برق شوند و میزان دسترسی شهروندان به خدمات برق از ۴۵ درصد به ۵۵ درصد افزایش یاید. او می‌گوید که در این صورت پایتخت افغانستان به صورت کامل به برق دسترسی خواهد داشت.

در سال گذشته هشت ولایت افغانستان شامل شبکه ملی برق شده است. در گذشته مشترکین این هشت ولایت برای هر کیلووات برق ۴۵ افغانی هزینه پرداخت می‌کردند؛ اما با شامل شدن به شبکه ملی برق، باشندگان این ولایت‌ها دوونیم تا سه افغانی در هر کیلووات پول برق پرداخت می‌کنند.

تعداد مشترکین برق در کابل به ۵۷۰ هزار و در سراسر افغانستان به یک میلیون و ۵۷۰ هزار می‌رسد.

دکمه بازگشت به بالا