اخبار هیدراسلایدافغانستانکودکانگزارش

کودکان؛ ۶۵ درصد از قربانیان ماین‌ها و بمب‌ها در افغانستان

معاون سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران از تدوین و توزیع بروشورهای آموزشی با محتوای مشترک کرونا و ماین بین مهاجران و شهروندان افغانستانی که از مرز دوغارون (در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر تایباد ایران) خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا؛ حمیدرضا اسکاش می‌گوید که آموزش پیش‌آگاهی از خطرات ماین و مواد منفجره نشده باقی‌مانده از جنگ در مرز دوغارون فقط به مهاجران و اتباع خروجی افغانستانی که از این مرز خارج می‌شوند ارائه می‌شود و خروج آن‌ها منوط به گذراندن این دوره و مهر نماینده جمعیت هلال احمر ایران است.

وی ادامه داد: این آموزش‌ها در راستای اهداف بشردوستانه و خیرخواهانه، جمعیت هلال احمر از سال ۱۳۸۴ تاکنون با همکاری کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران در مرز دوغارون تایباد در حال انجام است.

پیش‌ازاین نیز «حبیب خان زازای» مدیر بخش آگاهی از خطرات مین و کمک به قربانیان اداره انسجام تطهیر ماین افغانستان، اعلام کرده بود: ماهانه ۸۰ تا ۱۴۰ نفر بر اثر برخورد با ماین در افغانستان کشته و یا مصدوم می‌شوند که ۶۵ درصد آنان را کودکان تشکیل می‌دهند.

وی این مطلب را در سفر به تایباد و بازدید از مرکز آموزش‌های پیش‌آگاهی از خطرات ماین در مرز دوغارون، در جلسه هم‌اندیشی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر ایران، عنوان کرد. او گفته است که در حال حاضر چهار ولایت افغانستان و ۲۵۷ شهر این کشور با انواع ماین و بمب‌های منفجر نشده مواجه است.

مدیر بخش آگاهی از خطرات مین و کمک به قربانیان اداره انسجام تطهیر ماین افغانستان ادامه داده بود: از مناطقی که در افغانستان، ماین کارگذاری و بمب‌گذاری‌شده، تنها دو هزار و ۸۰۰ کیلومتر پاک‌سازی شده است.

زازای گفته بود: با گذشت چهار دهه از جنگ و حضور گروه‌های مختلف در کشور، تاکنون بیش از ۲۰ میلیون بمب و انواع ماین در مناطق مختلف افغانستان منفجر شده است.

وی افزوده بود: جنوب، جنوب‌شرق، شرق، شمال و مرکز افغانستان به‌ویژه شهر کابل از نقاطی از افغانستان هستند که نسبت به سایر نقاط در آن‌ها بیشترین مواد منفجره کار گذاشته شده است.

مدیر بخش آگاهی از خطرات مین و کمک به قربانیان اداره انسجام تطهیر ماین افغانستان با بیان این‌که بیشترین ماین و بمب‌های منفجرنشده دست‌ساز است، اظهار کرده بود: ۲۰ درصد از افرادی که در افغانستان با مواد منفجره برخورد می‌کنند کشته می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا