اخبار هیدربین‌المللیعلم و فناوریگزارش

فضاپیمای «سایوز» در قزاقستان بر زمین نشست

به گزارش شانا به نقل از ایرنا؛ فضانوردان آمریکایی و روس از ایستگاه بین‌المللی فضایی بازگشتند و در قزافستان روی زمین فرود آمدند.

کپسول سایوز حامل «جسیکا میر» و «اندرو مورگان» از فضانوردان سازمان فضایی آمریکا (ناسا) و «اولگ اسکریپوچکا» فضانورد روس، ساعت ۱۱:۱۶ بامداد ۲۹ حمل در مرکز قزاقستان با استفاده از چتر به زمین نشست.

وضعیت سلامتی آن‌ها خوب گزارش شده است. به گزارش آسوشیتدپرس، این سه فضانورد به علت شیوع ویروس کرونا با احتیاط بسیار استقبال شدند.

مورگان یک ماموریت ۲۷۲ روزه و دو فضانورد دیگر ماموریت‌های ۲۰۵ روزه در فضا را به پایان رساندند.

این افراد با فضانوردان باقی‌مانده در ایستگاه فضایی به نام‌های «آناتولی ایوانشین» و «ایوان واگنر» و همچنین فضانورد آمریکایی دیگر به نام «کریستوفر کاسیدی» در ساعت ۱:۴۳ به وقت مسکو خداحافظی کردند و سپس دریچه فضاپیما را بستند.

در ساعت ۴:۵۳ به وقت مسکو، کپسول فصایی سایوز از ایستگاه بین‌المللی جدا شد و سیستم پیشرانه این فضاپیما در ساعت ۷:۲۲ به وقت مسکو برای ترمزگیری روشن شد. کپسول شروع به فرود از مدار کرد و کمی بعدتر تفکیک شد. پس از این اقدام چتر نجات اصلی باز شد.

اگرچه پیش از این فضانوردان را معمولاً به چادر مخصوص می‌برند تا به شرایط زمین عادت کنند، اما از آنجایی که شیوع بیماری مهلک کرونا همچنان یک معضل جهانی است، امدادگران با ماسک و دستکش این فضانوردان را بیرون کشیدند و سپس پزشکان آن‌ها را سریعاً در هلیکوپتر معاینه کردند.

دکمه بازگشت به بالا