اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارشولسوالی‌ها

هراس از مقاومت و لشکرکشی دوباره امارت اسلامی به بلخاب

صدها تن از افراد امارت اسلامی مجهز به سلاح‌های سبک و سنگین، روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (۳ و ۴ عقرب) با ورود به ولسوالی بلخاب، در خانه‌ غیرنظامیان مستقر شدند.

به گزارش شانا به نقل از ایندیپندنت؛‌ هرچند پیش از این طالبان حدود هزار نیروی مسلح در بلخاب مستقر کرده بودند، اما بار دیگر نیروهایشان را در خانه‌های مردم مستقر کردند تا از بروز دوباره درگیری در این ولسوالی جلوگیری کنند.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و از رهبران سیاسی قوم هزاره، روز پنج‌شنبه در فیس‌بوکش نوشت: «رژیم تروریستی طالبان بار دیگر به ولسوالی بلخاب، سرزمین علم و فرهنگ، لشکرکشی کردند و صدها نفر نیروی تازه‌نفس را در منطقه‌ای به‌نام دره شاخدار مستقر کردند. به‌این‌ترتیب در آستانه زمستان سرد کوهستان، مردم را از خانه‌هایشان اخراج و خانه‌های مردم را به قرارگاه نظامی تبدیل کرده‌اند.»

محقق افزود طالبان به بهانه اینکه نیروهای مقاومت قصد دارند از مسیر دره شاخدار به این گروه حمله کنند، نیروهای جدیدشان را در خانه‌های ساکنان محل مستقر کردند و باعث آوارگی مردم شدند.

محقق از سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر و همچنین سازمان‌های کمک‌رسان خواست مانع کوچ اجباری ساکنان بلخاب به‌دست امارت اسلامی شوند و نگذارند در آستانه زمستان فاجعه بشری در آن ولسوالی رخ دهد.

درگیری سنگینی میان امارت اسلامی و نیروهای تحت امر یک فرمانده ناراضی این گروه به‌نام مولوی مهدی در اواخر جنوری رخ داد. در آن درگیری که حدود یک هفته ادامه داشت، شماری از افراد طرفین کشته شدند. طالبان پس از یک هفته موفق شدند کنترل بلخاب را به‌دست گیرند. مهدی مجاهد، تنها فرمانده هزاره‌تبار در صفوف امارت اسلامی بود که به‌علت  آنچه تعصب قومی و انحصار قدرت می‌دانست، علیه رهبری این گروه مبارزه کرد.

مهدی مجاهد پس از عقب‌نشینی از مرکز بلخاب، در نواحی کوهستانی این ولسوالی سنگر نظامی ایجاد کرد، اما از درگیر شدن دوباره با امارت خودداری کرد. وزارت دفاع طالبان اواسط اوت در بیانیه‌ای ادعا کرد که مولوی مهدی مجاهد را در هرات و مرز ایران کشته است. عکسی از مهدی مجاهد منتشر شد که او را در اسارت افراد امارت اسلامی نشان می‌داد.

گفتنی است که خانواده و نزدیکان مولوی مهدی تاکنون مرگ او را تایید نکرده‌اند و معتقدند که او زنده است و در زندان طالبان بسر می‌برد؛ هر‌چند جبهه نظامی مولوی مهدی متلاشی شد و پس از انتشار خبر کشته شدنش، افراد تحت امرش به ایران یا پاکستان گریختند؛ اما امارت اسلامی بار دیگر به بلخاب لشکرکشی کرده است تا از وقوع حمله افراد برجامانده از جبهه مولوی مهدی جلوگیری کنند.

پس‌ازآنکه امارت اسلامی اوایل ژوئیه بر مرکز بلخاب مسلط شد، حدود یک‌هزار نیروی مسلح آن در روستاهای بلخاب مستقر شدند. منابع محلی در آن زمان نیز گفتند که طالبان خانه‌های متنفذان قومی و نزدیکان مولوی مهدی را به قرارگاه نظامی تبدیل کرده‌اند.

دفتر امور هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، اواخر ژوئیه در گزارشی اعلام کرد که به دلیل وقوع درگیری در بلخاب، بیش از ۲۷ هزار تن از ساکنان این ولسوالی، به کوه‌ها و دشت‌ها متواری شده‌اند.

تاکنون مشخص نیست که در پی لشکرکشی دوباره امارت اسلامی به بلخاب، چه تعدادی از ساکنان این ولسوالی از خانه‌هایشان آواره شده‌اند.

بلخاب سرشار از معادن زغال‌سنگ و مس است و از منابع مهم کسب درآمد برای امارت اسلامی به شمار می‌رود. امارت اسلامی در ماه ژوئیه استخراج معادن این ولسوالی را آغاز کردند و دست بازرگانان محلی و ساکنان بومی این ولسوالی از منابع طبیعی آن کوتاه شد.

به نظر می‌رسد امارت اسلامی علاوه بر حفاظت از منابع مهم کسب درآمدش در این منطقه، تلاش می‌کند از بروز دوباره مقاومت مسلحانه در بلخاب جلوگیری کند. جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود، در یک‌سال گذشته توانست فعالیت مسلحانه‌اش را از پنجشیر و بغلان، به ولایت‌های بدخشان و تخار گسترش دهد. این جبهه به‌شدت در تلاش است تا فرماندهان تاجیک، هزاره و ازبک را که در صفوف امارت اسلامی از انحصار قدرت در دست پشتون‌ها ناراضی‌اند، به خود جذب کند. عبدالحمید مجاهد در بدخشان و عبدالملک خان در پنجشیر، دو تن از فرماندهان ارشد امارت اسلامی به جبهه مقاومت ملی پیوستند و در درگیری‌ها کشته شدند.

به دلیل انحصار قدرت و خودداری امارت اسلامی از سهیم کردن فرماندهان غیرپشتون در رده‌های مهم دولتی، نارضایتی در میان اعضای غیرپشتون این گروه افزایش یافته است. در یک‌سال گذشته ثابت شد که فرماندهان غیرپشتون امارت اسلامی در صورت نارضایتی از رهبری آن، به جبهه مقاومت ملی ملحق می‌شوند. این نگرانی امارت را وادار کرده است تا بیش‌ترین نیروهای نظامی‌ را در مناطقی مانند پنجشیر، بدخشان، بغلان، تخار، غزنی، بامیان، بلخ و بلخاب که بیشتر ساکنانش تاجیک‌ و هزاره‌‌‌تبارند مستقر کند تا از گسترش مقاومت مسلحانه جلوگیری شود.

دکمه بازگشت به بالا