اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

ناکامی عربستان در کسب میزبانی دفتر سیاسی طالبان

«عبدالله انس»، یکی از دوستان سابق بن لادن که از مبتکران طرح گفت‌وگوهای صلح بوده، فاش کرد که پیش از امارات و قطر، عربستان نیز خواستار میزبانی از دفتر سیاسی طالبان بود؛ اما به علت عدم موفقیت برای ایجاد سازوکارهای مورد نیاز موفق به این کار نشد.

وی در ادامه اظهار داشت: ادعای امارات و ریاض مبنی بر اینکه قطر با میزبانی از دفتر سیاسی طالبان در دوحه از گروه‌های افراط‌گرا حمایت می‌کند، باعث تعجب وی شده است.

«یوسف العتیبه»، سفیر امارات در آمریکا در ۲۶ ژوئیه سال جاری میلادی گفته بود قطر با میزبانی از طالبان و اخوان المسلمین از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند.

عبدالله انس در این باره گفت: اگر قطر از طالبان برای گفت‌وگوهای صلح میزبانی می‌کند، طرح ایجاد دفتر سیاسی طالبان پیش از این توسط عربستان مطرح شده بود.

وی در ادامه تصریح کرد: برخی از مذاکرات نیز در امارات برگزار شد بنابراین اگر قطر از تروریست‌ها میزبانی کرده، پس در نتیجه پیشتر نیز امارات از این «تروریست‌ها» میزبانی کرده است.

ایجاد «روند صلح» بین حکومت افغانستان و طالبان در واقع پیشنهاد انس بوده است و در سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ وی برای ایجاد آن چندین بار به عربستان سفر کرد.

به نوشته «روزنامه ماندگار»، قطر در ژانویه سال ۲۰۱۳ در حالی دفتر سیاسی طالبان را افتتاح کرد که پیش از آن عربستان در ایجاد مکانیسمی مؤثر برای میزبانی از طالبان شکست خورده بود.

پیش از این روزنامۀ نیویورک تایمز که به ایمیل‌های فاش شده سفیر امارات در واشنگتن دست یافته بود در یادداشتی نوشت: در حالی که امارات بارها قطر را به حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی متهم کرده اما شواهد جدید نشان می‌دهند، این کشور برای ایجاد دفتر سیاسی طالبان در خاک خود با قطر رقابت داشته است.

العتیبه در یادداشتی ارسالی به نیویورک تایمز افزود: ابوظبی به درخواست آمریکا حاضر به میزبانی از طالبان در این کشور شد و پیش‌شرط‌های سختی را نیز مانند پذیرش قانون اساسی افغانستان، به زمین گذاشتن سلاح و اعلام برائت از القاعده برای آن تعیین کرده بود.

این در حالی است که از یکسال پیش تاکنون روند مذاکرات صلح زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان با نمایندگان طالبان در دوحه پایتخت قطر آغاز شده و در این اواخر گمانه‌زنی‌های زیادی از حصول توافق میان طالبان و آمریکا وجود دارد.

تاکنون طالبان هر گونه مذاکره با دولت افغانستان را رد کرده و حتی چند روز پیش برگزاری انتخابات آتی ریاست جمهوری را نیز تهدید کرد.

دکمه بازگشت به بالا