اخبار هیدرافغانستانانتخاباتگزارش

اتحادیه اروپا از دکتر عبدالله خواستار پایان‌ دادن سریع به بحران سیاسی شد

به گزارش شانا به نقل از صدای آزادی؛  اتحادیه اروپا هشدار داده است که ادامه این وضعیت حمایت مالی اتحادیه اروپا را در بخش توسعه و امنیت افغانستان متاثر خواهد کرد؛ اما مسعود ترشتوال، سخنگوی «شورای حراست و ثبات افغانستان» به رادیوی آزادی می‌گوید که تلاش‌ها برای کنار آمدن دکتر عبدالله و دکتر غنی از راه میانجی‌گری ادامه دارد.

آقای ترشتوال گفت عبدالله به‌زودی طرح خود را برای حل بحران سیاسی کشور با رئیس جمهور غنی درمیان خواهد گذاشت و این بحران سیاسی به پایان خواهد رسید.

او افزود: «خوشبختانه امید نسبت به گذشته بیشتر شده است، هر دو طرف دخیل متعهد به پایان دادن به بن‌بست هستند، در آینده نزدیک با یک برنامه خاص که می‌تواند وضعیت سیاسی فعلی را تغییر دهد. این طرح به کاخ ریاست جمهوری معرفی می‌شود.»

اتحادیه اروپا این سخنان را پس از تماس تلفنی نماینده اتحادیه اروپا در افغانستان، سفیران این اتحادیه به‌شمول سفیر ناروی که با آقای عبدالله داشته‌اند، مطرح کرده است.

این اتحادیه پس از این صحبت‌های تلفنی در یک اعلامیه هشدار داد که اگر تنش‌های سیاسی در افغانستان ادامه یابد، آینده و سلامت مردم این کشور در معرض تهدید قرار خواهد داشت.

این هشدارها از سوی اتحادیه اروپا درحالی مطرح شده است که از دو ماه به‌این‌سو گفت‌وگوها برای حل بحران سیاسی از سوی این اتحادیه و شماری از نمایندگان جامعه جهانی ادامه دارد.

درهمین حال عبدالله مدعی ریاست جمهوری در صفحه توییتر خود نوشته است که علاقه‌مند است برای مبارزه با ویروس کرونا بن‌بست سیاسی را حل کند؛ او همچنین برای تحقق صلح بر برقراری آتش‌بس تاکید کرده است.

درهمین حال حزب جمعیت اسلامی که در انتخابات ریاست جمهوری از عبدالله، پیشتیبانی کرده است، در بیانیه‌ای این اظهارات اتحادیه اروپا را یک‌جانبه و تکرار سکوت در برابر کودتای انتخاباتی خوانده است؛ این حزب اتحادیه را متهم به جانبداری از یک جناح کرده است.

با این همه، شهزاده مسعود، مشاور حامد کرزی رئیس جمهور پیشین که از دیدارهای افراد میانجی با دوطرف آگاه است، به رادیو آزادی می‌گوید: «هنوز هم اختلاف‌های درونی در دسته عبدالله وجود دارد که سبب تاخیر ترتیب این طرح شده است.»

پیش از این، دفتر رئیس جمهور غنی گفته بود که آماده گفتگو درمورد حل بحران سیاسی است و رئیس جمهور وعده کرده است دولتی را تشکیل دهد که حضور تمامی مردم افغانستان در آن دیده شود .

اما پیشتر عبدالله نیز گفته است که خواستار پایان حل تنش‌ها از راه گفتگوها است؛ اما به ‌گفته آقای عبدالله رئیس جمهور‌ غنی حاضر به گفتگو در این باره نشده است.

دکمه بازگشت به بالا