اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

حملات هوایی بر کارخانه‌های تولید مواد مخدر

فرمانده عمومی نیروهای حمایت قاطع ناتو از ادامه همکاری نیروهای ناتو با نیروهای افغانستان در عملیات بر کارخانه‌های تولید مواد مخدر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از صدای آزادی، سیگار در اوایل سال جاری میلادی از توقف عملیات نیروهای ناتو و آمریکایی بر کارخانه‌های تولید مواد مخدر در افغانستان خبر داد؛ اما اکنون فرمانده نیروهای حمایت قاطع ناتو می‌گوید، این نیروها همچنان به همکاری خود با نیروهای افغانستان در عملیات هوایی بر این کارخانه‌ها ادامه خواهند داد.

اسکات میلر، فرمانده نیروهای حمایت قاطع ناتو و نیروهای آمریکایی در گفتگو با خبرنگاران در کابل گفت: در هر جایی که هنگام عملیات بر کارخانه‌های تولید مواد مخدر به همکاری نیروهای ناتو و آمریکایی نیاز باشد، در صورت درخواست حکومت افغانستان آنان آماده همکاری هستند.

آقای میلر افزود: «لابراتوارهای تولید مواد مخدر مورد حملات هوایی هدفمند قرار گرفته ‌است؛ زیرا اگر از منظر داخلی ببینیم، مواد مخدر از دیدگاه اسلام هم حرام است و در عین زمان، مواد مخدر منبع تمویل مالی گروه‌های تروریستی است. در جایی که ما تشخیص دهیم که همکاری ما به افغان‌ها و نیروهای افغان مؤثر واقع می‌شود، ما در هماهنگی با نیروهای افغان و رهبری حکومت افغانستان در بخشی که به کمک نیاز باشد اقدام می‌کنیم.»

حملات مشترک هوایی نیروهای افغانستان و خارجی بر کارخانه‌های تولید مواد مخدر در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی آغاز شد و در آخرین رویداد، یک هفته قبل نیروهای افغانستان با حمایت هوایی نیروهای خارجی بر ۶۸ لابراتوار تولید هروئین را در ولسوالی بکوا حمله کردند.

بر بنیاد یافته‌های وزارت امور داخله، در این لابراتوارها روزانه به ارزش یک میلیون افغانی هروئین تولید می‌شد و عاید آن نیز به طالبان می‌رسید.

جان سپکو، سربازرس آمریکا از بازسازی افغانستان نیز در گزارش اخیرش گفته است که تمرکز بر تخریب لابراتوارها برای کاهش تولید هروئین موثر نیست؛ اما مقدار مواد مخدری که در هنگام حملات هوایی در این لابراتوارها از بین می‌رود، در کاهش عاید مالی طالبان چشم‌گیر بوده است.

دکمه بازگشت به بالا