اخبار هیدرافغانستانگزارش

آمادگی‌ها برای عید در سایه فقر و ناامنی

افغانستانی‌ها برای عید قربان که روز یک‌شنبه تجلیل می‌شود، آمادگی گرفته‌اند؛ اما برای بسیاری افغانستانی‌ها، فقر و بی‌روزگاری و همچنین ناامنی گسترده فرصت زیادی برای تجلیل عید باقی نمی‌گذارد.

همزمان با فرا رسیدن عید قربان، شهروندان افغانستان از ناامنی و افزایش قیمت مواد غذایی در این کشور شکایت می‌کنند. آن‌ها مدعی‌ هستند که به‌خصوص در آستانه عید هیچ گونه کنترلی از سوی نهادهای دولتی بر قیمت بازار وجود ندارد.

مصطفی، یکی از شهروندان افغانستان می‌گوید که در آستانه عید قربان قیمت مواد خوراکه افزایش پیدا کرده است و وی توان خریداری مواد خوراکه عیدی را ندارد.

عبدالغنی حقمل، باشنده کابل گفت: «افغان‌ها در مجموع برای عید آمادگی دارند. مردم در بازار لباس می‌خرند و حیواناتی برای قربانی می‌گیرند. لحظات خوشی افغان‌ها بسیار کم است. به این خاطر در چنین روزها باید خوشحال بود.»

آن‌هایی که وضعیت مالی خوب دارند، در روز عید گوسفند و یا گاو قربانی می‌کنند، اما بسیاری افغانستانی‌ها به علت فقر به مشکل می‌توانند گوسفندی را قربانی کنند.

باشندگان شهر کابل در حالی برای عید آمادگی گرفته‌اند که از انفجار مهیب هفته گذشته وقت زیادی نگذشته است. در آن انفجار دست کم ۱۶ تن کشته و نزدیک به ۱۵۰ تن دیگر زخمی شدند.

تعداد محدودی از افغانستانی‌ها توانایی خرید گاو و گوسفند برای قربانی را دارند.

سید محمد، باشنده بامیان به دویچه وله گفت: «ناامنی‌های اخیر در سراسر افغانستان سبب شده است که مردم عید را به گونه درست تجلیل کرده نتوانند.»

در همین حال، این عید همزمان شده است با مذاکرات آمریکا و طالبان که گفته می‌شود در مرحله حساسی رسیده است. به این دلیل بسیاری افغانستانی‌ها امیدوارند که بعد از دهه‌ها جنگ، شاهد صلح و آرامی باشند.

رضا، باشنده میدان وردک می‌گوید در شرایطی که مردم افغانستان هر روز شاهد انفجار و انتحار در ولایت‌های مختلف این کشور اند، تجلیل از عید معنایی ندارد.

در همین حال محمدعلی، فعال اجتماعی می‌گوید هرچند ناامنی افزایش یافته و همه روزه حوادث امنیتی صورت می‌گیرد، اما افغانستانی‌ها به امید آمدن صلح زندگی می‌کنند.

  • منبع: وبسایت فارسی دویچه‌وله
دکمه بازگشت به بالا