اجتماعیاخبار هیدربین‌المللیحقوق بشرزنانگزارش

چین زنان ایغور را به اجبار عقیم کرده است

به گزارش شانا به نقل از یورونیوز؛ این درخواست اتحادیه اروپا پس از انتشار گزارشی درباره وضعیت اویغورها به پکن ارسال شد. در آخرین گزارش آدریان زنز، پژوهشگر آلمانی امور چین آمده است که این کشور برای کنترل جمعیت ایغورها، زنان این اقلیت مسلمان را به اجبار عقیم کرده یا مجبور به استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری می‌کند.

ویرجینی باتو هنریکسون، سخنگوی بخش روابط خارجی و مسائل امنیتی اتحادیه اروپا می‌گوید در صورت اثبات ادعاهای آدریان زنز، باید گفت که چین به طرز فاجعه باری حقوق بشر را نقض کرده است. نماینده دستگاه دیپلماتیک اتحادیه اروپا گفته چینی‌ها باید دست از این حرکت بردارند و مسئولان این رفتار نیز باید فوراً «محاکمه» شوند.

خانم هنریکسون در سخنان روز سه‌شنبه خود در ساختمان کمیسیون تأکید کرد که اتحادیه اروپا از چین می‌خواهد برای ثبت شواهد واقعی و غیر وابسته اجازه ورود بازرسان مستقل و بین‌المللی در منطقه سکونت اویغورها فراهم شود.

اویغورها یکی از ۵۶ قومی هستند که در چین زندگی می‌کنند. زبان مادری آن‌ها از خانواده ترکی است و اغلب آن‌ها مسلمان سنی مذهب هستند. بیش از نیمی از جمعیت ۲۵ میلیون نفری استان سین‌کیانگ را اویغورها تشکیل می‌دهند. اویغورها در دهه‌های گذشته کل جمعیت این استان را تشکیل می‌دادند اما دولت مرکزی با ارسال اقوام دیگر سعی دارد از گسترش جمعیت این قوم جلوگیری کند.

پیش‌تر گزارش‌هایی منتشرشده است مبنی بر این‌که بیش از یک میلیون مسلمان اویغور در اردوگاه‌های دولت چین حبس شده‌اند تا با آداب و تربیت موردنظر «چین کمونیست» از «گمراهی» خارج شوند.

دکمه بازگشت به بالا