اخبار هیدراسلایدافغانستاناقتصادیگزارش

سفیر آمریکا: رهایی فیروزی تعهد مبارزه با فساد را زیر سوال می‌برد

سفارت ایالات متحده آمریکا در کابل از رهایی قبل از وقت خلیل‌الله فیروزی، یکی از سهام‌داران کابل بانک که به جرم پول‌شویی و اختلاس زندانی بود، انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از صدای آمریکا؛ جان بس، سفیر آمریکا در کابل گفته است که این اقدام، تعهد دولت افغانستان برای مبارزه با فساد را زیر سوال می‌برد.

آقای فیروزی بدنبال بحران مالی در کابل بانک، به ۱۵ سال زندان محکوم شده بود؛ اما چند روز پیش ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که به علت وضعیت بد صحی آقای فیروزی، تصمیم گرفته شده است تا از زندان به خانه‌اش منتقل شود.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت: «بر بنیاد فیصله یک کمیته موظف که متشکل از نهادهای عدلی و قضایی، صحی و امنیتی بود، وضعیت صحی آقای فیروزی وخیم توصیف شده. ایشان از زندان به خانه‌اش انتقال یافته و تحت نظارت شدید اداره‌های مربوط قرار دارند.»

با این حال، سفیر آمریکا در کابل در صفحه تویتر خود نوشته است: «گزارش‌ها در مورد رهایی قبل از وقت خلیل‌الله فیروزی، عامل تقلب در کابل بانک، که به درخواست دولت افغانستان صورت گرفته، ناراحت‌کننده است. افغان‌های زیادی در جریان یک دهه گذشته، به دلیل دزدی کمک‌های بین‌المللی در راستای منافع شخصی، آسیب دیده‌اند.»

آقای بس افزوده است: «این اقدام، علاوه بر ادامه ناکامی برای بازداشت متهمان به فساد، تعهد دولت را در راستای مبارزه با فساد و استفاده بهینه از حمایت تمویل‌کنندگان، زیر سوال می‌برد.»

پس از آنکه کابل بانک در سال ۲۰۱۰ با بحران مالی روبرو شد، دولت افغانستان مدیریت این بانک را برعهده گرفت و عاملان اختلاس را به محاکمه کشاند.

آقای فیروزی و شیرخان فرنود، دیگر سهام‌دار کابل بانک، هر کدام به ۱۵ سال حبس محکوم شدند.

با این حال، حدود چهار سال پیش نیز، حضور خلیل‌الله فیروزی در یک برنامه رسمی، در حالی که هنوز زندانی بود، سر و صداهای زیادی را به وجود آورد.

آقای فیروزی در همان زمان، در مراسمی با حضور نمایندگان دولت، قرارداد اعمار یک شهرک خصوصی را با وزارت انکشاف شهری افغانستان امضا کرد.

در جواب به انتقادها، مشاور حقوقی رئیس جمهور غنی گفت که آقای غنی فرمان داده بود تا آقای فیروزی به شکل موقت از زندان بیرون شده و در سرمایه‌گذاری‌ها سهم بگیرد تا بتواند از این راه وام‌های خود را به دولت بپردازد.

دکمه بازگشت به بالا