اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاب سردبیربین‌المللیگزارش

صدور قطع‌نامه جدید شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان

شورای امنیت سازمان ملل امروز جمعه (۸ جدی) قطع‌نامه‌ای جدید درباره افغانستان تصویب کرد. این قطعنامه با ۱۳ رای موافق و دو رای ممتنع روسیه و چین به تصویب رسید.

در این قطع‌نامه از دبیرکل سازمان ملل خواسته شده است تا فرستاده ویژه‌ای برای افغانستان تحت‌کنترل گروه طالبان، تعیین کند.

براساس این قطع‌نامه، دبیرکل سازمان ملل باید نماینده جدیدی را در مشورت با شورای امنیت، بازیگران سیاسی افغانستان به‌شمول مقام‌های طالبان،‌ زنان افغانستان، جامعه مدنی و همچنین کشورهای منطقه و جهان در کوتاه‌ترین مدت تعیین کند.

طبق این قطع‌نامه،‌ قرار است نماینده ویژه سازمان ملل در اجرای توصیه‌های ارزیابی مستقل فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل برای افغانستان تلاش کند و در عین حال، در مورد حقوق بشر و موضوع جنسیت تخصص بیشتر داشته باشد.

در قطع‌نامه پیشنهادی ژاپن و امارات متحده عربی از کشورهای عضو شورای امنیت و سایر سازمان‌ها و کشورهای دخیل در قضیه افغانستان خواسته شده تا در زمینه تطبیق این پیشنهادات همکاری کنند.

در قطع‌نامه تاکید شده است که هدف از پیگیری این پیشنهادات باید افغانستان صلح‌آمیزی باشد که به طور کامل در جامعه بین‌المللی ادغام شده و به التزامات و تعهدات بین‌المللی عمل کند.

این قطع‌نامه هچنین با تاکید دوباره بر نقش ضروری زنان در جامعه افغانستان،‌ بر اهمیت مشارکت کامل، برابر، معنادار و ایمن زنان در جامعه تاکید دارد.

این قطع‌نامه از تصمیم دبیرکل سازمان ملل برای تشکیل جلسه بعدی فرستادگان و نمایندگان ویژه کشورها در امور افغانستان که برای اولین بار در ماه می ۲۰۲۳ در دوحه برگزار شد، استقبال کرده است.

سازمان ملل در اپریل، فریدون سینیرلی اوغلو، دیپلمات ترکیه‌ای را مسئول این ارزیابی تعیین کرد و از او خواسته بود که در نوامبر گزارش خود را ارائه کند.

هماهنگ‌کننده ملل متحد در گزارش خود پیشنهادهایی شامل این موارد ارایه کرده است: برداشتن مجموعه‌ای از اقدامات برای رسیدگی به نیازهای مردم افغانستان، توجه بر مسائلی که بر امنیت و ثبات منطقه و جهان اثر می‌گذارد، نقشه‌راه برای ادغام کامل افغانستان به جامعه جهانی و عملی شدن تعهدات بین‌المللی آن، و ایجاد مکانیسم‌های برای هماهنگی و نظارت از اجرای توصیه‌های هماهنگ‌کننده ملل متحد.

گفتنی است که تاکنون گروه طالبان به این قطع‌نامه واکنشی نشان نداده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا