اخبار هیدرافغانستانانتخاباتگزارش

سفر رئیس کمیسیون مستقل انتخابات برای خرید دستگاه‌های بایومتریک به دُبی

به گفتۀ مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات، در ترکیب این هیئت از بخش فن‌آوری و شماری از کمیشنران کمیسیون انتخابات هستند. کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که حوا علم نورستانی، رئیس این نهاد با هیئتی به دبی رفته‌ است تا درباره خریداری ۲۵هزار دستگاه شناخت بایومتریک با شرکتی «درملوگ» گفت وگو کنند.

به گزارش خبرگزاری شانا به نقل از طلوع‌نیوز، به گفته مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات، در ترکیب این هیئت از بخش فن‌آوری و شماری از کمیشنران کمیسیون انتخابات حضور دارند.

ذبیح سادات، سرپرست دفتر سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات در این باره گفت: «رهبری کمیسیون مستقل انتخابات با یک تیم تخنیکی رفته‌اند و با کمپنی در ملوگ نشست‌هایی دارند و موضوعات تخنیکی را همراه آنان بحث می‌کنند.»

اما، نهادهای ناظر بر انتخابات، می‌گویند که برای چگونگی بررسی و خریداری این دستگاه‌ها نیاز به یک گروه فنی و حرفه‌‌ای است.

یوسف رشید، رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان اظهار داشت: «متأسفانه ذوق چکر در وجود ما و شما بسیار بالا است. در این وضعیت حساس و مهمی که رهبری باید روی مسایل اساسی کار کنند، این‌ها می‌روند به سفر دبی، پرسش برانگیز است.»

کمیسیون مستقل انتخابات، می‌گوید که از روز هجدهم ماه جوزا تاکنون بیش از صد هزار و ششصد تن به ‌شمول بیش از سی و سه هزار و ششصد زن در سی وسه ولایت کشور و نیز بیش از پانزده هزار تن به ‌شمول در حدود چهارهزار زن در ولایت غزنی که در آن،  ثبت‌نام اصلی به شمار می‌رود، نام‌هایشان را ثبت کرده‌اند – شماری که در غزنی اندک دانسته می‌شود.

سید حسن پکتیا‌وال، عضو مجلس نمایند‌گان نیز می‌گوید: «رهبری کمیسیون نمی‌توانند انتخابات را درست مدیریت کند و مردم هم دلسرد شده‌اند که نمی‌آیند برای ثبت‌نام خود.»

با این همه، کمیسیون مستقل انتخابات با انتقادهای فروانی به علت نبود مدیریت سالم روبه‌رو است. پیش از این، یک کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات از چنددستگی میان اعضای این نهاد برگزارکننده انتخابات و حلقه‌های نزدیک به رئیس‌ جمهور غنی را به مداخله در کارهای کمیسیون انتخابات و نیز پشتیبانی از کارهای غیرقانونی متهم کرده بود.

دکمه بازگشت به بالا