اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

وزیر دفاع آمریکا خواستار فشار جهانی برای صلح افغانستان

وزیر دفاع آمریکا خواستار فشار بین‌المللی برای حصول توافق بین دولت افغانستان و طالبان و تحقق صلح در این کشور شد.

به گزارش شانا به نقل ازتابناک؛ لوید آستین در پیامی توییتری نوشت: اوضاع امنیتی در افغانستان نیازمند تقویت فشارهای بین‌المللی برای دستیابی به توافق سیاسی جهت پایان نزاع و کشمکش است.

وی ادامه داد: همه جهان می‌توانند با انجام این فشار به این امر کمک کنند.

این در حالی است که رئیس جمهور ایالات متحده روز پنج‌شنبه در یک سخنرانی به تشریح طرح‌های خود برای خروج پرسنل نظامی آمریکا از خاک افغانستان تا یازدهم سپتامبر پرداخت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده روز پنج‌شنبه در یک سخنرانی در محل کاخ سفید به تشریح طرح‌های خود برای خروج کامل پرسنل نظامی این کشور از خاک افغانستان تا ضرب‌الاجل یازدهم سپتامبر پرداخت.

وی در بخشی از این سخنرانی مدعی شد: «ما در افغانستان به اهداف خود رسیدیم و افغان‌ها کسانی هستند که درباره سرنوشت کشورشان و نحوه مدیریت آن تصمیم می‌گیرند.»

بایدن در کنفرانس خبری خود در کاخ سفید بدون توجه به وضعیت کنونی در افغانستان و سرنوشت مردم این کشور پس از ۲۰ سال حضور آمریکا، گفت: «روند خروج به شیوه‌ای امن و منظم در حال انجام است و امنیت نظامیان [آمریکایی] در حال خروج در اولویت قرار دارد.»

بایدن گفت «احتمال بسیار کمی وجود دارد که دولت افغانستان پس از خروج نظامیان آمریکایی کنترل تمام بخش‌های این کشور را به دست آورد.»

بایدن در ادامه دولت افغانستان و گروه طالبان را تشویق کرد تا به یک توافق صلح دست یابند.

رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود با ادعای اینکه «ما برای ملت‌سازی به افغانستان نرفتیم» گفت که «رهبران افغان باید گردهم آیند و به سمت یک آینده حرکت کنند.»

بایدن خطاب به کسانی که خواستار ادامه حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان هستند، گفت: «می‌خواهید چند هزار دختر و پسر دیگر آمریکایی به خطر بیفتند؟! من بدون پیش‌بینی دستیابی به یک نتیجه متفاوت، نسل دیگری از آمریکاییان را برای جنگ به افغانستان اعزام نخواهم کرد.»

گفتنی است، فرماندهی مرکزی ایالات متحده روز سه‌شنبه اعلام کرد که تا ماه سپتامبر بیش از ۹۰ درصد از فرآیند خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک افغانستان انجام می‌شود.

اوایل ماه میلادی جاری، نظامیان آمریکا پایگاه هوایی خود در بگرام که بزرگ‌ترین پایگاه نیروهای آمریکا در خاک افغانستان بود را تخلیه کردند.

دولت بایدن پیش‌تر اعلام کرده بود که مأموریت ایالات متحده در افغانستان در یازدهم ماه سپتامبر خاتمه خواهد یافت؛ تاریخی که مصادف است با بیستمین سالگرد حمله تروریستی یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱٫

گفتنی است، پس از آنکه ایالات متحده نتوانست خروج کامل نظامیان خود از کشور جنگ زده افغانستان را تا مهلت نهایی تعیین شده از سوی دولت پیشین (یکم ماه می) محقق سازد، دولت جو بایدن یک جدول زمانی جدید ارائه کرد.

رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده در سخنرانی روز پنج‌شنبه اعلام کرد که خروج کامل نیروهای مسلح ایالات متحده از خاک افغانستان در روز سی‌ویکم اوت به پایان می‌رسد؛ یعنی تقریباً دو هفته زودتر از مهلت نهایی تعیین شده (یازدهم سپتامبر).

دکمه بازگشت به بالا