اخبار هیدراسلایدعکسگزارش

هزاره‌های پاکستان از ترس حملات تروریستی در خفا زندگی می‌کنند

یورنیوز: جامعه شیعیان هزاره پاکستان از ترس حمله گروه‌های افراطی مجبور شده‌اند در دو محله حاشیه‌ای کویته پنهان شوند. صدهای هزار هزاره در جنوب غرب پاکستان زندگی می‌کنند. به نظر می‌رسد که مقام‌های پاکستانی در محافظت از این گروه ناتوان هستند.

خبرگزاری فرانسه با این مقدمه گزارشی درباره هزاره‌های پاکستان منتشر کرده که در آن به حمله ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) در بازار کویته تحت حفاظت شبه نظامیان پاکستان اشاره شده است که درآن حمله، ۶۸ نفر کشته و زخمی شدند.

شبه نظامیان پاکستانی قادر نبودند که از این حمله انتحاری جلوگیری کنند. هزاره‌ها معمولا مورد هدف افراط گرایان سنی قرار می‌گیرند و می‌گویند که در ترس دائمی زندگی می‌کنند.

مسئولیت حمله ماه آوریل را هم گروه داعش و هم یک گروه مسلح محلی با نام لشکر جهنگوی برعهده گرفتند اما این حمله آخرین اپیزود از سلسله حملات علیه این گروه اقلیت شیعه که در دو محله محاصره شده با بالاترین درجه امنیتی پنهان شده‌اند، نیست.

کویته دو میلیون و ۳۰۰ هزار جمعیت دارد که حدود ۵۰۰ هزار هزاره در دو محله مری آباد و هزاره زندگی می‌کند. به گفته یکی از مقام‌های دولتی ایالت بلوچستان پاکستان، این دو محله توسط ده‌ها ایست بازرسی و ۶۰۰ گارد مسلح حفاظت می‌شوند.

کودکان هزاره در محله هزاره در همسایگی کویته بازی می‌کنند. این ایالت بزرگ پاکستان با افغانستان و ایران خط مرزی دارد و کویته مرکز ایالت بلوچستان است.

هزاره‌های کویته پاکستان؛ زندگی در انزوا و ترس

برای ورود به این مناطق محاصره شده، غیر هزاره‌ها باید مدارک هویتی خود را نشان دهند. هزاره‌ها که می‌ترسند از محل زندگی خود خارج شوند، نسبت به ادامه حیات در انزوا هم شکایت می‌کنند.

بوستان علی، یک کنشگر هزاره‌ای به خبرگزاری فرانسه می گوید: «اینجا شبیه زندان است. از بقیه جامعه جدا شده‌ای. هزاره‌ها شکنجه روانی را تجربه می‌کنند.»

هزاره‌ها بخش بزرگی از جامعه شیعیان پاکستان را تشکیل می‌دهند. آن‌ها یک پنجم جمعیت ۲۰۷ میلیونی پاکستان عمدتا سنی هستند. از سال ۲۰۰۱، هزاره‌های کویته هدف ده‌ها حمله قرار گرفتند.

به گفته یک افسر امنیتی پاکستان، در پنج سال گذشته ۵۰۰ نفر در حملات مختلف در کویته کشته و ۶۲۷ نفر زخمی شده‌اند. اما عبدالخالق هزاره، رئیس یکی از احزاب این اقلیت قومی پاکستان تخمین می‌زند که این رقم بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر در ایالت بلوچستان باشد.

خبرگزاری فرانسه، نتوانسته است از مقام‌های پاکستانی تایید تعداد دقیق حملات و قربانیان هزاره در حملات مختلف ایالت بلوچستان را دریافت کند.

علی نوروز که دانشجو است می‌گوید که در صورت خروج از کلونی هزاره‌ها، می‌دانیم که وارد منطقه جنگی می‌شویم: جاییکه هر اتفاقی ممکن است رخ دهد اما باید به‌خاطر خانواده‌هایمان زنده بمانیم.

پلیس به‌خاطر «بی‌کفایتی‌اش» مورد انتقاد است. عبدالرزاق شیما یکی از نیروهای پلیس می‌گوید: «هر کاری برای امنیت هزاره‌ها انجام می‌شود. در شش سال اخیر نیروهای زیادی از پلیس برای حفاظت از آن‌ها کشته شده‌اند.»

این افسر پلیس اضافه می‌کند که بسیاری از تروریست‌ها دستگیر و برخی کشته شده‌اند اما گروه‌های جدید شکل گرفته‌اند. او تاکید می‌کند که نیروهای پلیس تلاش دارد که این گروه‌ها را پیدا و تهدیدها را ریشه‌کن کند.

پس از حملات جدید علیه هزاره‌ها، دولت خواهان نصب دوربین‌های نظارتی در بازار کویته شده است. اما هزاره‌ها نسبت به این برنامه‌ها خیلی خوشبین نیستند.

حتی مناطق محاصره شده، بدون خطر نیستند به‌طوریکه در سال ۲۰۱۳ در دو حمله خونین ۲۰۰ نفر کشته شدند. طبق گزارش حزب دموکراتیک هزاره، بین ۷۵ تا ۱۰۰ هزار هزاره از زمان اوج گرفتن خشونت‌ها در سال‌های اخیر به سایر نقاط پاکستان یا کشورهای دیگر گریخته‌اند.

دکمه بازگشت به بالا