اخبار هیدراسلایدبین‌المللیتحلیلترجمه

حمله روسیه بر حومه‌ پایتخت اوکراین

امروز جمعه 2022/02/25، پس از صدور فرمان برای حمله بر حومه‌ پایتخت اوکراین، تهاجم هوایی بر شهرها و مراکز نظامی آغاز شد. نیروها و تانک‌های زره‌پوش از سه استقامت حمله را آغاز کردند.

مترجم: امیرمحمد احساس، فعال حقوق بشر
مترجم: امیرمحمد احساس، فعال حقوق بشر

تهاجم طوری است که باید نظم امنیتی جهانی پس از دوران جنگ را بازنویسی کرد. انفجارها قبل از سپیده‌دم در کی‌یف به صدا درآمد و به تعقیب آن تیراندازی در نزدیکی ادارات دولتی شروع شد.

رهبران غربی جلسه عاجل برگزار کردند، رئیس جمهوری اوکراین از جهان التماس حمایت‌های بین‌المللی کرد تا حمله‌ها را متوقف کنند، دولت دموکراتیک و انتخابی او سرنگون نشود، فجایعی عظیم به بار نیاید و زیان به اقتصاد جهانی وارد نشود.

یک مقام نظامی اوکراینی خبر داده است که در میان نشانه‌های تهدیدی رو به افزایش، روسیه گروهی از جاسوس‌ها و عوامل خرابکار روسی در نواحی نزدیکی کی‌یف دیده شده است و بیش از  ۵ کیلومتر از شمال مرکز شهر فاصله ندارند. این مقام روسی افزوده است که نیروهای روسی دو وسیله نظامی اوکراینی را با چند یونیفورم با خود گرفتند و با لباس بومی اوکراینی، به منظور نفوذ و ایجاد رخنه در بین مردم به سوی شهر رفتند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا گفته است که احتمالاً کی‌یف در محاصره باشد؛ ولی باور ما براین است که تلاش‌های گستاخانه‌ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه منجر به نابودی رژیم خودش خواهد شد.

تهاجم بر اوکراین هفته‌ها پیش توسط ایالات متحده و متحدینش پیش‌بینی شده بود، تهاجمی به وسعت جنگ‌های پیاده‌نظام پس از جنگ دوم جهانی در اروپا. پس از هفته‌ها تاخیر، بلاخره روسیه تصمیم گرفت تا حمله کند و بی‌درنگ پوتین دستور راه‌اندازی جنگ را علیه کشوری که  خودش را به‌سوی غرب دموکراتیک و مردم‌سالار دور داده و راهش را از راه مسکو جدا کرده بود.

فهم ولادیمیر زلینسکی این است که قدرتش به‌شدت رو به ضعف رفته است؛ بنابراین از رهبران جهان خواهان کمک‌های دفاعی شد و تاکید کرد تحریم‌های ویرانگر و کمر‌شکن‌تر از پیش را وضع کنید. در ادامه توضیح داده گفت اگر حالا مرا حمایت نکنید، اگر به حمایت‌های قوی‌تان به اوکراین شکست بخورید، فردا جنگ دروازه‌های شما را تک تک خواهد زد.

 زلنسکی روابط دپلوماتیک کشورش را با مسکو قطع کرده، دولت نظامی تشکیل داده و برای ۹۰ روز بسیج نظامی اعلام کرده است. او درتوییتی نوشته که روسیه بر مسیری راه می‌رود که شرارت است اما، اوکراین از خود دفاع می‌کند و نمی‌خواهد آزادیش را از دست بدهد.

یکی از ساکنان کی‌یف گفته است وقتی صدای حمله‌های هوایی به گوش رسید، مهمان‌های هوتل مستقیم در تهکوی پناه بردند و خود را با دوشک‌ها پیچاندند. کارگران و دانشجویان مصروف نوشیدن چای و خوردن شیرینی بودند، متوجه شدیم که افرادی در صحن هوتل سیگار دود کرده و هوای آزاد تنفس می‌کنند. ما بسیار ترسیدیم و پریشان شدیم، نمی‌دانستیم که چه کنیم و تا لحظات بعد چه خواهد شد.

این در حالیست که حملات موشکی روسیه، صبح وقت روز پنج‌شنبه با هدف قرار دادن شهرها و مراکز نظامی آغاز شد. مقامات اوکراین تایید کرده‌اند که نیروگاه‌های هسته‌ای ما منحل شده و ما نخستین صحنه از فاجعه هسته‌ای جهان هستیم و شهروندان ما با سوار شدن در قطارها و خودروها در حال فرار از کشور هستیم.

زلنسکی در یک پیام ویدیویی گفته است که ۱۳۷ سرباز قهرمان ما به شمول ۱۰ افسر نظامی کشته و ۳۱۶ فرد ملکی زخم برداشته است. او افزود که خرابکاران روسی در کی‌یف داخل شدند، منابع کشفی برایم اطلاع دادند که خودت هدف اولی دشمن هستی. آقای زلنسکی تصریح کرد که روس‌ها می‌خواهند، اوکراین را به لحاظ سیاسی از بین ببرند و برای رسیدن به این هدف فرد اول مملکت را می‌خواهند از بین ببرند. زلنسکی خاطر نشان کرده است که خانواده‌اش هدف دومی دشمن است.

دکمه بازگشت به بالا