اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاب سردبیرجواناندانشگاهگزارشمکتب

کانکور و جای خالی دختران در رتبه‌بندی‌ها و حضور کمرنگ شرکت‌کنندگان

نتایج امتحان کانکور عمومی افغانستان امروز از سوی اداره ملی امتحانات که اکنون تحت‌کنترل گروه طالبان است، اعلام شد.

به گزارش شانا به نقل از شفقنا؛ نتایج کانکور عمومی امسال در حالی اعلام شد که نگرانی‌های جدی در مورد آینده تحصیلی دختران وجود دارد. کانکور عمومی افغانستان امسال از 14 تا 16 میزان در 33 ولایت و در کابل روزهای 21 و 22 میزان از سوی اداره ملی امتحانات برگزار شد.

در جریان برگزاری این آزمون در سراسر افغانستان، گزارش‌های زیادی از ممانعت اشتراک دختران توسط نیروهای گروه طالبان و وضع محدودیت بر آن‌ها، منتشر شد. گروه طالبان در سال جاری، به داوطلبان دختر امتحان کانکور حق انتخاب پنج رشته ژورنالیسم، اقتصاد، انجینیری، وترنری و زراعت را نداد.

امتحان عمومی کانکور، مهم‌ترین آزمون برای دانش‌آموزان در افغانستان است و آن‌ها با سپری کردن آن می‌توانند در رشته‌های تحصیلی مورد علاقه خود، تحصیل کنند و مسیر آینده خود را انتخاب کنند؛ اما وضع محدودیت بر آموزش دختران در افغانستان توسط گروه طالبان و حذف تدریجی و بی‌صدای آن‌ها، باعث شده است که نگرانی‌های زیادی در مورد آینده نیمی از جمعیت افغانستان به وجود آید.

جای خالی دختران در میان ده نفر اول

بر اساس اعلام اداره ملی امتحانات که تحت‌کنترل گروه طالبان است، در میان فهرست ده نفر اول امتحان کانکور عمومی امسال هیچ دختری حضور ندارد.

این اداره اعلام کرده است که سلیمان، فرزند غلام جیلانی، با اخذ 355.4204  به‌عنوان رتبه اول کانکور در دانشکده طب دانشگاه هرات راه یافته است. رتبه‌های بعدی تا رتبه دهم را نیز پسران در اختیار دارند.

این در حالی است که سال‌های گذشته، در فهرست افراد رتبه اول تا دهم کانکور، حضور دختران چشم‌گیر بود و در اکثر این سال‌ها، نفر رتبه اول کانکور، یک دختر بود. شهروندان افغانستان در شبکه‌های اجتماعی به اعلام نتایج کانکور عمومی و جای خالی دختران در میان رتبه‌های برتر واکنش نشان داده‌اند و آن را تلاش عمدی گروه طالبان برای حذف دختران و زنان دانسته‌اند.

شماری دیگر از شهروندان افغانستان نیز به جای خالی قربانیان حمله به آموزشگاه کاج در این آمزمون اشاره کرده‌اند و گفته‌اند که اگر دختران دانش‌آموز کاج زنده می‌بودند، حتماً رتبه اول از آن آن‌ها بود.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان، محدودیت‌های شدیدی بر آموزش دختران وضع کرده و بسیاری از آن‌ها به‌علت این محدودیت‌ها، دچار ناامیدی و امراض روانی شده‌اند.

این گروه در بیش از یک سال گذشته که قدرت را در افغانستان در اختیار داشته، به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه دسترسی به مکتب را نداده‌اند و بر پوشش و آموزش دختران دانشجو در دانشگاه‌های کشور نیز محدودیت‌های شدید وضع کرده‌ است.

حضور کمرنگ شرکت‌کنندگان

اداره ملی امتحانات اعلام کرده بود که در امتحان کانکور عمومی امسال 150 هزار نفر شرکت می‌کنند؛ اما در جریان روزهای برگزاری این امتحان، گزارش‌های متعدد از کاهش چشم‌گیر شرکت‌کنندگان منتشر شده است.

علاوه بر این، اداره ملی امتحانات هیچ آماری از حضور دانش‌آموزان دختر در این امتحان اعلام نکرده است و هنوز مشخص نیست که چه تعداد دانش‌آموز دختر در این آزمون سرنوشت‌ساز، شرکت‌ کرده‌اند.

شهروندان افغانستان کاهش چشم‌گیر شرکت دانش‌آموزان در امتحان کانکور را ناامیدی از آینده و برخورد خصمانه گروه طالبان با دانش‌آموختگان می‌دانند.

آن‌ها می‌گویند که هم‌اکنون گروه طالبان بسیاری از دانش‌آموختگان را از ادارات دولتی حذف کرده‌ است و بر فعالیت‌های آن‌ها در جامعه محدودیت وضع کرده‌ و جلو هرگونه خلاقیت و پیشرفت آن‌ها را گرفته‌ است؛ بنابراین، دانش‌آموزان ناامید می‌شوند و آینده را تاریک‌تر از امروز می‌بینند.

تسلط گروه طالبان بر افغانستان باعث شده است که بسیاری از جوانان افغانستان این کشور را ترک کنند و امید به آینده، در میان نسل جوان، به شدت کاهش و بر آن بر میزان بی‌کاری و فقر افزایش یابد.

دکمه بازگشت به بالا