اخبار هیدرافغانستانحوادثگزارش

جبهه آزادی: حملات بر هزاره‌ها با حمله اخیر کرمان مرتبط است

در نخستین انفجار در سال ۲۰۲۴ در افغانستان، از کشته شدن دستکم ۲ غیرنظامی و زخم برداشتن ۱۴ تن دیگر به روز شنبه در منطقه عمدتاً شیعه نشین دشت برچی در غرب کابل گزارش شده است.

جبهه آزادی گفته است حملات زنجیره‌ای بر شیعیان و هزاره‌های افغانستان با حمله اخیر در کرمان ایران مرتبط بوده و هر دو رویداد در «قلمرو طالبان برنامه‌ریزی و هماهنگی» شده است.

جبهه آزادی افغانستان گفته است انفجار موتر حامل غیرنظامیان در دشت‌برچی پس از بازداشت شمار زیادی از زنان و افزایش شکنجه و آزار و اذیت جسمی و روانی مردم در این منطقه «نمایانگر اهداف شوم، غیرانسانی و برخورد تبعیض‌آمیز طالبان و گروه‌های تروریستی هم‌پیمان آن است.»

در بیانیه جبهه آزادی آمده است که «سرشت مشترک طالبان، داعش و دیگر گروه‌های تندرو تروریستی» مستقر در افغانستان، عامل اصلی رویداد‌های خونین در افغانستان است.

به باور این جبهه، این حملات به هدف افزایش «تنش‌های فرقه‌ای و مذهبی» انجام می‌شود.

در بیانیه جبهه آزادی آمده است داعش یا هر شبکه تروریستی دیگری «بدون کمک و حمایت گروه طالبان» توانایی و امکان انجام چنین حملاتی را ندارند.

این جبهه تاکید کرده است که حملات هدفمند اخیر در افغانستان، ایران و پاکستان نشان داد افغانستان زیر سلطه طالبان، به «محل تجمع تروریست‌های فرامرزی و مرکز صدور تروریسم به منطقه بدل شده است.»

طی نزدیک به سه ماه گذشته سه انفجار در دشت‌برچی کابل رخ داده است. هرچند هیچ گروهی مسئولیت انفجار ۱۶ جدی را برعهده نگرفته است؛ اما داعش مسئولیت دو انفجار در ماه عقرب در دشت برچی را بر عهده گرفت.

داعش مسئولیت انفجار مرگبار کرمان ایران را نیز برعهده گرفت که در آن ۸۹ نفر شامل ۱۳ افغانستانی کشته شدند.

دکمه بازگشت به بالا