اخبار هیدراسلایدافغانستانگزارش

اتمر: فساد رهبران جمهوریت باعث فروپاشی نظام شد

حنیف اتمر، وزیر امور خارجه پیشین افغانستان گفته است که ادامه اداره «غیرمشروع گروه طالبان» سبب آشفتگی‌های بیش‌تر خواهد شد.

به گزارش شانا به نقل از آماج؛ محمدحنیف اتمر و شماری دیگر از مقام‌های دولت پیشین افغانستان در خارج از کشور جریان سیاسی «حرکت ملی صلح و اعتدال» ایجاد کرده‌اند.
این جریان سیاسی از سوی کسانی به راه افتاده است که در نظام جمهوریت، خود متهم به فساد بودند و پس از فروپاشی نظام به خارج از کشور گریختند.
محمدحنیف اتمر، وزیر خارجه، معصوم استانکزی، رئیس امنیت ملی و رئیس هیئت مذاکره‌کننده‌ جمهوریت با طالبان، شاکر کارگر رئیس دفتر محمداشرف غنی، جنرال مرادعلی مراد، جلیل شمس، وزیر پیشین اقتصاد، مبارز راشدی و شماری دیگر از مقام‌های دولت پیشین افغانستان عضویت این جریان سیاسی را دارند. این جریان سیاسی گفته است که ۲۲۳ عضو دارد.
محمدحنیف اتمر از بنیان‌گذاران این حرکت در افتتاحیه‌ این حرکت «خودخواهی» و اختلافات در رهبری جمهوریت را از علت‌های اصلی فروپاشی نظام دانست. او گفت که به‌شمول خودش همه باید مورد بازپرس قرار بگیرند.
آقای اتمر در این نشست گفت که ادامه اداره «غیرمشروع طالبان» سبب بحران‌های بیش‌تر خواهد شد. آقای اتمر هشدار داد که ادامه بحران‌ها در افغانستان، به‌ویژه فعالیت‌های گروه‌های هراس‌افکن، جهان را نیز با خطر جدی روبه‌رو خواهد کرد.
آقای اتمر گفت که ادامه‌ حاکمیت «غیرمشروع طالبان» و جنگ هردو قابل قبول نیستند.
پیش از این، شماری از رهبران سیاسی و مقام‌های دولت پیشین، شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان را ایجاد کرده‌اند.
در اعلامیه حرکت صلح و اعتدال آمده است که این جریان سیاسی برای تأمین صلح پایدار در افغانستان و نیز به میان آمدن یک نظام برخاسته از اراده مردم و پایبند به حقوق و آزادی‌های تمامی شهروندان کشور به صحنه آمده است.
اعضای حرکت ملی صلح و اعتدال افغانستان در یک نشست خبری آنلاین می‌گویند که جنگ راه‌حل بحران کنونی افغانستان نیست و باید به میز مذاکره و گفت‌وگو نشست.
طالبان تاکنون درباره اعلام موجودیت این حرکت سیاسی تازه، چیزی نگفته‌اند.
دکمه بازگشت به بالا