اخبار هیدراسلایدافغانستانصلحگزارش

پایان گفتگوهای قطر؛ طرفین برای قدم‌های بعدی با رهبران‌شان دیدار می‌کنند

آقای خلیلزاد با سازنده دانستن این دور از گفتگوها،‌ می‌گوید که برای رایزنی‌های بیش‌تر درباره قدم‌های بعدی راهی واشنگتن شده است.

به گزارش شانا به نقل از طلوع‌نیوز، هشتمین دور گفتگوها میان نمایند‌گان آمریکا و طالبان در دوحه ناوقت‌های دیشب پایان یافت.

سخنگوی طالبان می‌گوید که قرار است اعضای هیئت گفتگوکننده آمریکا و طالبان، درباره موارد بحث شده، با رهبران‌شان مشورت کنند.

از سویی هم زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در یادداشتی در صفحه تویترش می‌گوید که آمریکا برای به دست آمدن یک توافق صلح دوامدار و با عزت و برای یک افغانستان مستقل که به هیچ کشوری تهدید نباشد سخت کار می‌کند.

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در صفحه تویترش نگاشته است که دوراخیر گفتگوها میان آمریکا و طالبان که در سوم ماه اگست آغاز شده بودند به پایان رسید و در روزهای اخیر هیئت‌های فنی دو طرف روی جزئیات آن گفتگوهایی را انجام دادند.

 آقای خلیل‌زاد با سازنده دانستن این دور از گفتگوها، می‌گوید که برای رایزنی‌های بیشتر در باره قدم‌های بعدی راهی واشنگتن شده است.

به گفته طالبان، اکنون قرار است که نمایندگان طرفین درباره موضوعاتی که چندین روز به بحث گرفته بودند با رهبران‌شان مشوره کنند.

فیض‌محمد زلاند، آگاه امور سیاسی در این باره می‌گوید که قرار است امضای تفاهم‌نامه در هفته آینده با حضور نمایندگان کشورهای همسایه و منطقه و نماینده ناتو و نمایندگان جامعه جهانی صورت گیرد.

خلیل‌زاد در یادداشتی  در صفحه تویترش می‌گوید که آمریکا برای صلح در افغانستان می کوشد و رهبران تمامی طرف‌های جنگ در افغانستان باید این موضوع را با قلب‌های شان بپذیرند.

نصرالله ستانکزی، استاد دانشگاه این باره می‌گوید که متاسفانه آقای خلیلزاد گاهی متناقض و گاهی دور از واقعیت‌های افغانستان اظهارات می‌کند معنای این صحبت‌های خلیلزاد همین است که آمریکا پای خود را از جنگ افغانستان می‌کشد و باقی مسایل را به مردم افغانستان می‌سپارد.

هرچند حکومت افغانستان از ایجاد یک هیئت گفتگوکننده همه‌شمول خبر داده است؛ اما محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی در صفحه فیس‌بوکش می‌گوید که اگر نقش احزاب و جریان‌های سیاسی در هیئت مذاکره‌کننده نادیده گرفته شود نتیجه مذاکرات پذیرفتنی نخواهد بود.

در این میان، پس از آنکه روز شنبه طالبان ۷۶ زندانی نیروهای امنیتی را از زندان‌هایشان آزاد کردند؛ اکنون حکومت افغانستان ۳۵ زندانی طالب را از زندان‌های ریاست امنیت ملی آزاد کرده است.

روز جمعه یک عضو هیئت طالبان از امضای توافق میان نمایند‌گان آمریکا و طالبان پس از عید خبر داده بود.

اما  دو منبع نزدیک به طالبان در کابل، می‌گویند که احتمال دارد توافق میان نمایندگان آمریکا و طالبان هفته آینده در حضور نمایندگان چین، روسیه، ناتو و نمایندگان نهادهای بین‌المللی امضا شود.

دکمه بازگشت به بالا