اخبار هیدرگزارشمحیط زیست

کشف پرنده‌ای ۴۶ هزارساله در سیبری

به گزارش شانا به نقل از یورونیوز؛ این پرنده که به عصر یخبندان تعلق دارد، توسط یک تیم فسیل‌یاب در نزدیکی دهکده بلایا گورا در شمال‌شرق سیبری یافت شده است. سرمای شدید هوا در این ناحیه باعث شده است بدن این پرنده پس از مرگ سالم باقی بماند.

مطابق مقاله‌ای که در همین زمینه در نشریه ارتباطات بیولوژیکی (Communications Biology) منتشر شده است، تحقیقات نشان می‌دهد این پرنده احتمالا جد گونه‌ای از چکاوک‌ها بوده است که اکنون در شرق روسیه و در جلگه مغولستان زیست می‌کنند.

نیکلاس دوسکس، از موزه تاریخ طبیعی سوئد، که به همراه همکارانش بر این نمونه کار کرده‌اند می‌گوید: «این واقعیت که گونه‌ای چنین ظریف و کوچک تقریبا دست‌نخورده حفظ شده است نشان می‌دهد روند فرسایش خاک و گل‌ولای حول آن بسیار کند بوده و به همین دلیل لاشه پرنده در حالتی تقریباً نزدیک به زمان مرگ آن حفظ شده است.»

بنابر اظهارات دانشمندان، یافته‌ها نشان می‌دهد تغییرات اقلیمی که در اواخر عصر موسوم به یخبندان اتفاق افتاد منجر به از بین رفتن گونه‌ای پرندگان و پدید آمدن گونه‌هایی جدید شده است.

با آن‌که کشف فسیل‌های چندین میلیون ساله در سطح کره زمین امری معمول به شمار می‌رود، با این حال یافتن اجساد جانداران به گونه‌ای دست‌نخورده و حفظ شده امری نادر به شمار می‌رود.

پیشتر در سیبری لاشه دست‌خورده‌ای از حیوانات نظیر گرگ، ماموت و کرگدن پشمالو یافت شده بود.

دکمه بازگشت به بالا