اخبار هیدراسلایدافغانستانانتخاباتگزارش

پایان رسیدگی به شکایات انتخاباتی

به گزارش شانا به نقل از روزنامه راه مدنیت؛ براساس اظهارات زهره بیان شینواری، رئیس این کمیسیون، اعضای کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی کارشان را براساس معیارهای قانونی و به‌دوراز هرگونه فشار سیاسی انجام داده‌اند.

خانم شینواری در نشستی خبری در کابل، گفت: این کمیسیون موفق به تکمیل بررسی شکایت‌های انتخاباتی شده است و به بیش از ۲۲ هزار و ۵۰۰ شکایت انتخاباتی شامل ۱۶هزار و ۵۰۰شکایت در مرحله ابتدایی و بیش از ۶هزار و ۲۰۰شکایت استینافی رسیدگی کرده است.

براساس آماری که او امروز به رسانه‌ها ارائه کرد بیش از ۱۶هزار و ۵۰۰هزار شکایت در مرحله ابتدایی در ولایت‌‌ها بررسی شده است.

او افزود: ۱۰درصد آرای مشکوک که مجموع آن ۱۳۷هزار و ۶۳۰رأی است به تفتیش ویژه رفته و درصورتی‌که ۶۵درصد معیاراتی چون داشتن معلومات بایومتریکی، ژورنال و ریزلت‌شیت معتبر روز انتخابات را داشته باشد، مدار اعتبار و درصورتی‌که ۳۵درصد را تکمیل نکند، غیرقابل اعتبار شناخته می‌شود.

شینواری ادامه داد: ۱۵درصد از ۱۰۲هزار و ۱۲رأی که یک‌هزار و ۱۳۰شکایت را درباره آرای خارج از زمان دربر می‌گیرد به تفتیش ویژه می‌رود و درصورتی‌که ۶۵درصد معیار را در محلات تفتیش‌شده تکمیل کند به تمام این آرا اعتبار داده می‌شود و درصورتی‌که ۳۵درصد معیارات را تکمیل نکرده باشد، باطل است.

رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی درباره آرای غیربایومتریک نیز گفت که از دو هزار و ۴۲۳محل شکایت‌شده، ۲۹۸محل آن به بازشماری مجدد می‌رود و درصورتی‌که این محلات بتوانند معیارهای لازم را تکمیل کنند، معتبر و در غیر آن، باطل اعلام می‌شود. بخشی از آرای این محلات پیش‌ازاین نیز باطل اعلام شده است.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم میزان امسال برگزار شد. در این پروسه نزدیک به دو میلیون تن اشتراک کرده بودند. انتخابات ششم میزان یکی از پرتقلب‌ترین انتخابات در بیست سال گذشته در افغانستان به شمار می‌رود.

دکمه بازگشت به بالا