اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستاناقتصادیحقوق بشرعکسگزارش

افزایش خوش‌بینی مردم افغانستان به آینده نسبت به سال قبل

به گزارش شانا به نقل از صدای آزادی؛ در این بررسی/ سروی آمده است که ۳۶.۱ درصد مردم افغانستان گفته‌اند که کشور در مسیر درست روان است در حالی که در سال ۲۰۱۸  این آمار ۳۲.۸ درصد بود.

در این بررسی از مردم درباره صلح و گفت‌وگو با طالبان پرسیده شده است که ۶۴ درصد مردم، صلح با طالبان را ممکن دانسته‌اند، در حالی که این آمار در سال گذشته ۵۳.۵ درصد بود.

این بررسی نشان می‌دهد که سطح رضایت مردم از کارکردهای حکومت وحدت ملی نیز افزایش یافته است و ۶۵.۷ درصد مردم افغانستان از کارکرد حکومت ابراز رضایت کرده‌اند؛ اما نگرانی مردم نسبت به ناامنی و وضعیت نامطمئن اقتصادی در مقایسه با سال‌های گذشته بیشتر شده است.

بر اساس این سروی، ۷۴.۵ درصد مردم نسبت به امنیت شخصی خود نگران هستند که این آمار در سال گذشته به ۷۱ درصد می‌رسید.

بر بنیاد این بررسی، طالبان هنوز هم به عنوان یک تهدید بزرگ مطرح هستند.

در این بررسی آمده است که رضایت مردم از پُلیس کاهش یافته است؛ اما باور مردم بر نیروهای ارتش نسبت به سال‌های پیش، بیشتر و به ۵۷.۵ درصد رسیده است.

در این بررسی همچنین آمده است که نگرانی مردم نسبت به اقتصاد خانواده‌هایشان بیشتر شده و از میان ۵۸.۲ درصد مردم که گفته‌اند کشور در مسیر نادرستی روان است، ۲۶.۶ درصدشان از بی‌کاری، ۱۲.۸ درصدشان از اقتصاد ضعیف و ۴.۲ درصدشان از افزایش بهای مواد خوراکی ابراز نگرانی کرده‌اند.

در این بررسی دلایل خوش‌بینی مردم نسبت به آینده افغانستان، امیدواری‌ها به پایان جنگ و تأمین صلح، باور مردم به حکومت و ساخت‌وساز عنوان شده است؛ اما افزایش ناامنی‌ها، اقتصاد ضعیف، ضعف در حکومتداری، حضور نیروهای خارجی و سطح پایین دسترسی به خدمات از عوامل بدبینی مردم در این سروی یاد شده است.

دکمه بازگشت به بالا