اجتماعیعلم و فناوریگفتگو

ثبت ۶ مورد فلج‌اطفال طی سال ۲۰۱۹ در افغانستان/ طالبان خواهان توقف واکسیناسیون است

مسوول برنامه‌های تقویت واکسیناسیون وزارت بهداشت افغانستان گفت: طالبان خواهان توقف واکسیناسیون در افغانستان بوده و این موضوع باعث گسترش بیماری‌های واگیردار خواهد بود. 

«کلیم الله نیازی» رئیس برنامه تقویت واکسیناسیون در وزارت بهداشت افغانستان در گفتگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: مدتی قبل طالبان روند اجرای کمپین‌ واکسیناسیون را در افغانستان تهدید کرده و خواهان متوقف شدن این روند شد.

وی بیان داشت:با کاهش کمپین‌های واکسیناسیون در افغانستان و فرارسیدن گرمی هوا افزایش خطرات بیماریها مختلف بخصوص فلج اطفال و سرخک در افغانستان تشدید شده است.

نیازی اضافه کرد: تهدیدهای امنیتی و وجود ناامنی در مناطق مختلف افغانستان در حال حاضر ضربه بزرگی به روند واکسیناسیون در ولایت های مختلف زده و در مناطق شرقی و جنوبی و ولایت های ارزگان، هلمند و قندهار  این تهدید باعث شیوع بیماریهای مانند فلج اطفال، سرخک و سایربیمارهای واگیردار شده است.

وی همچنان گفت: در حال حاضر وزارت بهداشت افغانستان با وجود این چالش‌ها تلاش دارد تا ۱۳ نوع واکسن برای بیماریهای، فلج اطفال، سرخک، سینه پهلو، اسهال و سل را انجام دهد.

رئیس برنامه تقویت واکسیناسیون در وزارت بهداشت افغانستان یادآور شد: در سال گذشته در  ۲۱ کودک به فلج اطفال مبتلا شده و در سال ۲۰۱۹ نیز ۶ مورد مثبت فلج اطفال در این ولایت ثبت شده است.

نیازی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از بیماریهای که در حال حاضر در افغانستان به شدت نیاز به کنترل دارد بیماری سرخک است که در سال گذشته این بیماری نزدیک به ۱ هزار و ۵۰۰ تن را مبتلا کرده بود که از این میان ۲ درصد به دلیل دوری از مراکز درمانی جان خود را از دست دادند.

از سوی دیگر نیز عبدالوحید رحمانی مسوول برنامه واکسیناسیون در هرات نیز گفت: برای آگاهی دهی به خانواده‌ها و شهروندان در ولایت‌های مختلف افغانستان هفته‌ای بنام هفته واکسیناسیون نامگذاری شده و هدف اصلی اگاهی دهی به تمامی خانواده‌ها برای استفاده از واکسن برای کاهش بیماری‌های مختلف است.

وی بیان داشت: در حال حاضر در هرات به دلیل فعالیت‌های اداره بهداشت آمار آگاهی دهی و ایجاد کمپین‌های واکسن برای کودکان و زنان به ۹۰ درصد رسیده و تنها ۱۰ درصد از شهروندان که در مناطق ناامن و دور افتاده زندگی می‌کنند در مقابل واکسن مقاومت می‌کنند.

«محمد عارف جلالی» پزشک ارشد بیمارستان هرات گفت: با فرارسیدن فصل گرما بیماری‌های گوناگون در هرات افزایش میابد و در این فصل نیاز است تا وزارت بهداشت افغانستان برنامه‌های جلوگیری از مبتلا شدن شهروندان را آغاز و مردم را در مقابل بیماری مقاوم کند.

به گزارش فارس، مسوولان اداره بهداشت هرات فرارسیدن فصل گرما از یک سو و سرازیر شدن آوارگان داخلی از سوی دیگر  در هرات سبب نگرانی برای افزایش بیماریهای مختلف در هرات شده است.

دکمه بازگشت به بالا