اخبار هیدربین‌المللیگزارش

رژه دگرباشان جنسی در استکهلم سوئد

گفته می‌شود امروز ۳ آگوست دگرباشان جنسی با رژه افتخاری خود یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات‌ها را در شهر استکهلم، پایتخت سوئد با عنوان «رژه افتخار همجنسگرایان و تراجنسی‌ها» برگزار می‌کند.

«جامعه رنگین‌کمانی و پذیرش انسان به مثابه‌ انسان» می‌گوید که در این حرکت نمادین هر ساله با حضور هزاران شرکت‌کننده بر حقوق اقلیت‌های جنسی جامعه تأکید می‌شود.

آنان تأکید می‌کنند که اقلیت‌های جنسی نیز حق دارند که از مراکز عمومی استفاده کنند. آنان باید حق داشته باشند به صورت باز جنسیت خودشان را ابراز کنند و خودشان باشند، هرطور دوست دارند لباس بپوشند و در شهر آزادانه رفت‌و‌آمد کنند.

همجنسگرایان، دو جنسگرایان، کوییرها و سایر افرادی که گرایشات جنسی متفاوتی دارند یا دست‌کم دوست ندارند با گرایشات جنسی رایج شناخته شوند با حروف اختصاری  +HBTQ معرفی می‌شوند.

تمام گرایشات آنها جزئی از طبیعت وجودی آنهاست و می‌خواهند بدون تفاوت با سایرین از حقوق برابر انسانی برخوردار باشند. یکی از کسانی که در این  مراسم شرکت کرده است و نمی‌خواهد نام خود را فاش کند می‌گوید: در بسیاری از کشورها  هنوز آگاهی درستی از این افراد به دست نیامده است و بسیاری از کسانی که دگرباش هستند نمی‌توانند آزادانه و همان طور که هستند خود را معرفی کنند.

وی می‌افزاد: ما باید نگاه و بینش خودمان را تغییر دهیم و بگوییم هر فردی آزاد است که فرد دیگری را دوست داشته باشد و عشق بورزد و حقوق آنها را به رسمیت بشناسد.

وی ادامه می‌دهد: ما باید به همه انسان‌ها نگاه انسانی و برابر داشته باشیم و خارج از اینکه چه گرایش جنسیتی دارند حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی داشته باشند.

در ادیان، مذاهب و فرهنگ‌های مختلف نگاه مطلوبی به دگرباشان جنسی وجود ندارد و در بسیاری از کشورها، آنها در بدترین شرایط زندگی می‌کنند و حتی با خطر مرگ، شکنجه و تهدید نیز روبرو هستند و جامعه نیز با نگاه منفی همواره باعث انزوای آنان می‌شود.

  • مریم حسینی، خبرگزاری شانا، استکهلم، سوئد
دکمه بازگشت به بالا