اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستاناقتصادیکودکانگزارش

دیده‌‌بان حقوق بشر: نیمی از مردم افغانستان سطح بالای ناامنی غذایی را تجربه می‌کنند

دیده‌بان حقوق بشر گزارش داد که نیمی از جمعیت افغانستان سطح بالای ناامنی غذایی را تجربه کرده و 34 هزار کودک به دلیل سوءتغذیه در این کشور طی سال جاری میلادی بستری شده‌اند.

به گزارش شانا به نقل از فارس؛ دیده‌بان حقوق بشر در روز جهانی غذا گزارشی از وضعیت کشورهای مختلف درباره دسترسی به مواد غذایی منتشر کرده است.

این سازمان گزارش داده است که 193 میلیون نفر در 53 کشور جهان در سال 2021 از ناامنی غذایی رنج برده و نیاز به کمک بشردوستانه داشتند.

این نهاد جهانی تأکید کرده که اختلالات زنجیره‌ای در تأمین مواد غذایی، کرونا، رویدادهای اقلیمی و جنگ اوکراین از علت‌های افزایش ناامنی غذایی است.

دیده‌بان حقوق بشر در بخشی از گزارش خود به وضعیت مردم افغانستان پرداخته و گزارش داده است که  نیمی از جمعیت افغانستان که بیشتر از ۱۹ میلیون تن می‌شود، سطح بالای ناامنی غذایی را تجربه می‌کنند.

براساس این گزارش، تنها در سال ۲۰۲۲ در افغانستان ۳۴ هزار کودک به علت ابتلا به سوءتغذیه در بیمارستان بستری شده و این احتمال وجود دارد که هزاران کودک حتی برای درمان به مراکز درمانی مراجعه نکردند.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین گفته است که آثار سوءتغذیه بلندمدت بوده و بر رشد افراد و همچنین سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی خواهد داشت.

این سازمان از کشورها و سازمان جهانی درخواست کرده تا در زمینه کمک‌های بشردوستانه برای افراد نیازمند اقدامات فوری انجام دهند.

از طرف دیگر  براساس جدیدترین گزارش شاخص جهانی گرسنگی شاخص افغانستان در رده ۱۰۹ جهانی گرسنگی قرار گرفته است.

شاخص جهانی گرسنگی ابزاری برای اندازه‌گیری جامع گرسنگی در سطوح جهانی، منطقه‌ای و ملی است، نمرات آن بر اساس مقادیر چهار شاخص مؤلفه یعنی سوءتغذیه، کوتاه قدی کودک و مرگ‌ومیر کودکان است. نمره این شاخص بر روی یک مقیاس ۱۰۰ امتیازی محاسبه می‌شود.

افغانستان در شاخص جهانی گرسنگی امسال ۲۹.۹ نمره کسب کرده است.

براساس جدیدترین گزارش شاخص جهانی گرسنگی، ۲۹.۸ درصد مردم افغانستان دچار سوء‌تغذیه و ۵.۸ درصد کودکان قبل از سن پنج سالگی جانشان را از دست می‌دهند، همچنین ۳۸.۲ درصد کودکان زیر سن پنج سال از کوتاه قدی رنج می‌برند.

اخیرا دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد یا اوچا از افزایش فقر در افغانستان هشدار داده است.

اوچا در توییتی گفته است که ۹۰ درصد مردم افغانستان در حال حاضر غذای کافی ندارند و نیمی از  مردم افغانستان به‌ کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

دکمه بازگشت به بالا