اخبار هیدراسلایدافغانستانفرهنگ و هنرگزارش

«طلای سیاه»؛ برنده فستیوال بین‌المللی دالارنای سویدن

در فستیوال بین‌المللی فیلم‌های مستند دالارنای سویدن ۵۲ فیلم مستند از سه کشور افغانستان، ایران و عراق حضور داشت. در این فستیوال «طلای سیاه» به کارگردانی عزت‌الله علی‌دوست، «سارو» به کارگردانی محمد عبداللهی و «بی‌سرزمین‌تر از باد» به کارگردانی غلام‌رضا جعفری به ترتیب مقام‌های اول تا سوم این فستیوال را از آن خود کردند.

«طلای سیاه فیلم» و مستند داستانی «معدن‌چیان کوچک» است که از کودکان کارگر زیر سن قانونی معادن زغال‌سنگ افغانستان ساخته شده است. این دو سریال با یک موضوع و نام‌های متفاوت در سال‌های ۲۰۱۸ و اوایل ۲۰۱۹ با کارگردانی فیلم‌ساز افغانستانی در سینمای افغانستان ساخته شده است.

معدن‌چیان کوچک نخستین جایزه بین‌المللی را در سال ۲۰۱۸ در فستیوال بین‌المللی سماع در شهر استکهلم سویدن به دست آورد که پس از آن نهمین اکران موفقیت‌آمیزش را در شهرهای مختلف افغانستان پشت سر گذاشت و امسال نیز در فستیوال بین‌المللی گان استرالیا نیز نامزد جایزه شده است.

فیلم طلای سیاه نیز نخستین اکران خود را از سوی افغان‌فیلم به مناسبت صدمین سال استقلال افغانستان در چهار سینمای کابل آغاز کرد و در دومین اکران در فستیوال دالارنا مقام اول را به دست آورد.

یک دیدگاه

دکمه بازگشت به بالا