اخبار هیدراسلایدافغانستاناقتصادیدانشگاهگزارش

برگزاری سمینار «سرمایه‌گذاری خارجی در افغانستان» در دانشگاه ابن‌سینا

سمینار علمی و آموزشی «سرمایه‌گذاری خارجی در افغانستان» دوشنبه ۶ جوزا از سوی پژوهشگاه دانشگاه ابن‌سینا در تالار علامه محمداسماعیل مبلغ این دانشگاه برگزار شد. در این برنامه استادان دانشگاه، بازرگانان و شمار زیادی از دانشجویان دانشکده حقوق و اقتصاد شرکت کرده بودند.

دکتر عنایت‌الله قاسمی، وزیر پیشین ترانسپورت و هوانوردی با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری، گفت که با سرمایه‌گذاری در یک کشور در حقیقت چرخه اقتصادی راه می‌افتد، کارگران صاحب کار می‌شوند و از این طریق درآمدی برای شهروندان خلق می‌شود که تاثیر مستقیم بر وضعیت معیشتی و اقتصادی خانواده‌ها و در سطح کلانتر بر اقتصاد کشور دارد.

دکتر عنایت‌الله قاسمی درباره وضعیت و شرایط سرمایه‌گذاری در افغانستان، گفت که به علت فیصدی بلند مالیات، خطرات زیاد، نبود بانک‌های قرضه‌ و قرضه‌دهی طولانی‌مدت و همچنین فساد در محاکم و ادارات، سرمایه‌گذاری واقعی خارجی در افغانستان صورت نگرفته است. به گفته او، تمام شرکت‌هایی که تاکنون سرمایه‌گذاری‌‌ کرده‌اند برای گرفتن قراردهای کلان شرکت‌های خارجی بوده است. به باور او بخشی از سرمایه‌گذاری‌های دیگری که صورت گرفته هم جنبه اقتصادی واعتقادی داشته و تعداد معدودی از سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته به علت نبود ظرفیت در ادارت دولتی وعدم مدیریت پروژه‌ها به بن‌بست و شکست انجامیده است.

دکتر عنایت‌الله قاسمی افزود که در کشورهای دیگر قوانین و امکانات برای تشویق سرمایه‌گذاری رشد چشمگیری داشته است؛ اما در افغانستان تاکنون بسیاری از قوانین و امکاناتی که بتواند یک سرمایه‌گذار را تشویق کند وجود ندارد.

  • منبع‌: وبسایت دانشگاه ابن‌سینا
دکمه بازگشت به بالا