اجتماعیاخبار هیدراسلایدگزارش

ویژگی‌‌های برجسته فرهنگ سنتی چین در مبارزه با کرونا

به گزارش شانا به نقل از رادیو بین‌المللی چین؛ به نظر این کارشناس بهداشت جهانی، یکی از نیروهای اصلی چین برای کسب پیروزی در مهار کرونا در مدت‌کوتاه، ایده محوریت انسان است که یکی از ویژگی‎های برجسته فرهنگ سنتی چین به شمار می‎رود.

مردم چین با تمدنی هزاران ساله در مقابل بحران، روحیه فداکاری خود برای منافع کشور و همچنین هم‌یاری، احترام به سالخوردگان و مراقبت از کودکان را به نمایش گذاشتند که این‌ها همه از ویژگی‎های فرهنگ‌های سنتی ملت چین به شمار می‌رود.

با وجود آنکه سه ماه از شیوع کووید ۱۹ می‎گذرد، جامعه جهانی عوامل کلیدی مهار مؤثر چین بر کرونا را «سرعت چین»، «دامنه عملیات چین» و «کارآیی چین» عنوان می‎کند که همه نشان‌دهنده برتری‎های نظام سیاسی این کشور است و فرهنگ سنتی چین نیز در آن نقش مهمی داشته است.

یکی از اندیشه‌های ارزشمند در فرهنگ و تمدن چین، محوریت انسان در حکمرانی است. در کتاب تاریخی و کلاسیک چین به نام «شان شو» آمده است: مردم پایه کشور هستند و با تحکیم این پایه، کشور باثبات خواهد شد.

شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین در سخنرانی‌های خود بارها به این سخن معروف اشاره کرده است. این اندیشه با ایده توسعه با محوریت مردم و خدمت همگانی به مردم که از ایده‌های حکمرانی حزب حاکم چین به شمار می‌رود نیز سازگار است.

پس از شیوع کرونا، دولت چین با اولویت دادن به تأمین امنیت و سلامت مردم، با تمام توان به معالجه و درمان تمام مبتلایان پرداخت؛ تا جایی که در روز ۱۷ آپریل تعداد بیماران حاد از بیش از ۹۰۰۰ نفر به حدود ۳۰ نفر کاهش یافت. شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین نیز در نشست دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین بار دیگر بر این نکته تأکید کرد.

شایان ذکر است، با تلاش چین، از میان بیش از ۲۵۰۰ مبتلای بالای ۸۰ سال در ووهان بیش از ۷۰ درصد آنان درمان شدند که مسن‌ترین‎شان ۱۰۸ سال دارد. همچنین تا ۶ آپریل، میانگین سرانه هزینه درمان برای هر یک از بیماران حاد بین ۱۵۰ هزار تا بیش از ۱ میلیون یوان بوده است که همه این هزینه‎ها توسط بیمه و دولت تقبل شده است.

ناظران در این باره می‌گویند که یکی از علل مهار مؤثر چین بر کرونا، به غیر از اهمیت دادن دولت به مردم و اتخاذ تدابیر علمی، دقیق و مؤثر، روحیه میهن‌پرستی و فداکاری مردم چین بوده است. ملت چین در طول تاریخ پیوسته با چالش‌ها و دشواری‎ها در نبرد بوده‎اند.

همچنین هم‌یاری و هم‌دلی در مقابله با بحران نیز یکی دیگر از ویژگی‎های برجسته فرهنگ سنتی چین است. بیش از ۴۲ هزار پرسنل پزشکی از سراسر کشور برای امدادرسانی عازم ووهان شدند و برخی از آنان هنگام خدمت به مردم جان خود را از دست دادند. همچنین تجهیزات پزشکی و اقلام موردنیاز برای زندگی بسیاری از سراسر کشور به ووهان فرستاده شد و چینی‌تبارهای مقیم خارج محموله‌های کمکی زیادی را به چین ارسال کردند.

این در حالی است که چین با ایده «هم‌زیستی مسالمت‌آمیز جهان» و «همه‌باهم برادرند» که از فرهنگ چین برمی‎آید، در مبارزه با کرونا به بسیاری از کشورها کمک کرد و ایده جامعه بشری با سرنوشت مشترک مورد شناخت عمیق‌تر جامعه جهانی قرار گرفته است.

فرهنگ، پایه تداوم و توسعه یک ملت است. جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفری چین با اعتماد و پایبندی برای تحقق اهداف توسعه کشور و ایجاد جامعه بشری با سرنوشت مشترک خدمات خود را انجام می‌دهند.

دکمه بازگشت به بالا