اخبار هیدراسلایدافغانستانبین‌المللیصلحگزارش

دیدار نماینده ویژه وزارت خارجه ایران با «ملا برادر» در قطر

خبرگزاری ایرنا نوشته است که محمدابراهیم طاهریان‌فرد در این دیدار با ملا برادر درباره «کاهش خشونت‌ها، آغاز مذاکرات بین‌افغانستانی بدون دخالت نیروهای خارجی به‌ویژه آمریکا و مسایل پیرامون منافع مشترک دو کشور ایران و افغانستان» بحث و گفت‌وگو کرده است.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان نیز نوشته است که طرفین درباره مسایلی از جمله موضوعات مرزی، مشکلات پناهندگان افغانستانی در ایران و مذاکرات صلح، گفتگو و تبادل‌نظر کرده‌اند.

این خبرگزاری افزوده است که شمار زیادی از شخصیت‌های افغانستان خواستار حضور و ایفای نقش جمهوری اسلامی ایران در روند صلح افغانستان هستند. آن‌ها معتقد هستند که باتوجه به موقعیت و وضعیت سیاسی و روابط ایران با دولت و مردم افغانستان، همه جناح‌ها از نقش آن‌ها در روند صلح افغانستان راضی خواهند بود.

باتوجه به تضادهای ایدئولوژیکی میان جمهوری اسلامی ایران و طالبان و کشته شدن دیپلمات‌های کنسولگری این کشور (در سال۱۳۷۷) در شهر مزارشریف توسط طالبان؛ با آن‌هم اشتراک منافع این گروه و ایران درباره خروج نیروهای خارجی به‌ویژه ایالات متحده از افغانستان، باعث حمایت و افزایش ارتباطات ایران با آن شده است.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که دیدار طاهریان با ملا برادر در راستای تلاش‌ها و رایزنی‌های ایران برای انجام گفتگوهای بین افغانستانی با هدف برقراری صلح، ثبات و امنیت در افغانستان صورت می‌گیرد.

دکمه بازگشت به بالا