اجتماعیاخبار هیدراسلایدافغانستان

والی سرپل: مردم از ستم و باج‌گیری طالبان به ستوه آمده‌اند

عبدالقادر آشنا، والی سرپل در مصاحبه با خبرگزاری «آناتولی» درباره وضعیت امنیتی این منطقه گفت:«خواهان عملیات هوایی و زمینی ناتو علیه طالبان در ولسوالی کوهستانات سرپل هستیم. مردم ما از ظلم و ستم، شکنجه و باج‌گیری طالبان به ستوه آمده و در برخی روستای کوهستانات علیه این گروه قیام کردند.»

او افزود: «اوضاع امنیتی سرپل وخیم نیست. کلیه مناطق و مرکز این ولایت، به‌جز ولسوالی کوهستانات در کنترل دولت افغانستان است. این ولسوالی ۵ سال پیش به دست طالبان سقوط کرد.»

آشنا ضمن تکذیب حضور عناصر گروه تروریستی داعش در ولایت سرپل تصریح کرد: «نیروهای امنیتی در سرپل تنها با طالبان مبارزه می‌کنند. داعش در سرپل حضور ندارد. پنجاه خانواده چچنی، پاکستانی و ازبک برای همکاری با گروه طالبان از ولایت غور به کوهستانات آمدند. طالبان این ولسوالی را مرکز آموزش جنگجویان خود قرار داده است. این گروه از طریق کوهستانات به مرکز ولایت سرپل و ولایت‌های همجوار از جمله جوزجان، بلخ و فاریاب حمله می‌کند.»

در ادامه این گفت‌وگو محمدنور رحمانی، رئیس شورای ولایتی سرپل نیز اظهار داشت: «پس از سقوط کامل کوهستانات، ۸۰ درصد ولسوالی سوزمه‌قلعه، ۹۵ درصد ولسوالی صیاد و ۷۰ درصد ولسوالی سانچارک به دست مخالفان دولت از جمله طالبان، ناامنی در سطح ولایت سرپل شدت گرفت. مخالفان مسلح دولت بر بیش از ۶۰ درصد سرپل مسلط هستند.»

وی یادآوری کرد: «ولایت سرپل در سال‌های اخیر لانه تروریست‌های داخلی و بین‌المللی بوده است. ضعف تشکیلاتی نیروهای امنیتی و عدم توان آنها برای مقابله با جنگجویان باعث تشدید ناامنی شده است. برای آزادسازی ولسوالی‌ها باید نیروهای امنیتی در ولایت سرپل تقویت شوند.»

رحمانی درباره روند توسعه مناطق مختلف در ولایت سرپل هم تصریح کرد: «مخالفان مسلح دولت افغانستان در گذشته اجازه اجرای پروژه‌های توسعه‌ای در مناطق تحت کنترل خود را نمی‌دادند. هرچند پس از تقاضای مکرر مردم در این اواخر چند پروژه مانند احداث مساجد، مکاتب و درمانگاه اجرا شده است.»

رئیس شورای ولایتی سرپل در مورد اهمیت مذاکرات گروه طالبان با آمریکا نیز اظهار داشت: «صلح برای اهالی سرپل و تمام شهروندان افغانستان اهمیت دارد. آنها طی چهار دهه گذشته، به‌ویژه ۱۸ سال اخیر، خسارت جانی و مالی بیش از حدی متقبل شده‌اند. چالش‌ها و مشکلات زیادی دامنگیر مردم افغانستان بوده است. تمام هموطنان ما تشنه صلح هستند. برای تحقق صلح در کشورمان از هیچ اقدامی دریغ نخواهیم کرد.»

گفتنی است ذبیح‌الله امانی، سخنگوی والی سرپل در ماه اکتبر سال جاری اعلام کرد: «بیش از ۴۰ خانواده‌ خارجی به ولسوالی کوهستانات ولایت سرپل منتقل شده‌اند که بیشتر آنها پاکستانی‌ هستند. سرپل از مناطق ناامن در شمال افغانستان است و گروه طالبان در بیشتر بخش‌های این ولایت فعالیت و حضوری گسترده دارد.»

دکمه بازگشت به بالا